Statsbudsjettet 2023
![OVERLEVDE BUDSJETTKUTT: Kystverket får de midlene etaten har bedt om for å kunne videreføre oppstartsarbeidene for Stad skipstunnel](https://image.batmagasinet.no/717727.webp?imageId=717727&x=0.00&y=0.00&cropw=99.81&croph=100.00&width=968&height=670&format=jpg)
Skipstunnelen skjermes i budsjettet
I et budsjett der et stort antall samferdselsprosjekter nedprioriteres er Stad skipstunnel skjermet for kutt.
Den tidvis omstridte skipstunnelen vil gjøre det mulig for mange fartøyer å unngå den værutsatte turen rundt Stadlandet. Prosjektet gikk i mange år inn og ut av statsbudsjettene, men våren 2021 ble prosjektet vedtatt i Stortinget og daværende samferdselsminister ga Kystverket i oppdrag å ta fatt på oppstartsforberedelsene.
![Skipstunnelen skjermes i budsjettet](https://image.batmagasinet.no/775271.webp?imageId=775271&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=956&height=730&format=jpg)
AP/SP-regjeringen har bestemt seg for å opprettholde fremdriften i prosjektet, som vil koste nærmere tre milliarder kroner.
Men ennå ligger de virkelige store kostnadene et stykke frem i tid. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 er det «kun» bevilget 76 millioner kroner til Stad skipstunnel. Dette beløpet er i tråd med hva Kystverket ba om for å videreføre arbeidet.
Ifølge Kystverkets fremdriftsplan skal det inngås avtale med hovedentreprenør rundt årsskiftet 2023-24 slik at selve anleggsarbeidene på den 1700 meter lange skipstunnelen kan starte i 2024.