Redaksjonell årsrapport 2023

VANT PRIS Båtmagasinet mottok innovasjonspris fra Fagpressen for lanseringen av Testguiden i 2023
VANT PRIS Båtmagasinet mottok innovasjonspris fra Fagpressen for lanseringen av Testguiden i 2023

Satte leserrekord og ønsker godt nytt år

Aldri har flere konsumert Båtmagasinets journalistikk enn nå. Vi formidler nyheter, tips og råd og historier for båtfolket på nett, nyhetsmail, Nett-TV og selvsagt i trykte magasiner. I  2023 vant vi også innovasjonspris.

Publisert Sist oppdatert

2023 ble et begivenhetsrikt for Båtmagasinet. Vi kunne notere oss for nye rekorder for antall lesere (brukere) på nett, og et stort antall seere på våre Nett-TV-Satsinger.

Vi mottok innovasjonspris fra Fagpressen for lanseringen av Testguiden, der vi har samlet til nå 1200 motorbåttester, som folk kan søke opp basert på båtstørrelse, pris, motortype og andre relevante kriterier.

Besøk Testguiden her

Vi lanserte en ny app med lik innlogging som til plussartiklene for å gjøre den digitale tilgangen til vårt omfattende magasinarkiv enklere for våre abonnenter. 

Men vi opplevde også motgang i 2023.

Besøk arkivet vårt her

Populære videoserier

Vi satser mer på video, og ønsker å nå bredere ut også til yngre folk. Eksempler er videoserien båtliv for dummies, og nå «Tips fra Torsken og «Bror kjøper bruktbåt». Videoene vises både på egne nettsider og på Youtube. I hele 2023 har vi hatt en videoprodusent som hjelper oss med å produsere og redigere innhold som foruten Youtube, også legges ut på Instagram og Tik Tok.

Mest sette video på Båtmagasinets Youtubekanal i 2023 var «Vi tester Nordkapp Gran Coupe 905» med nær 15 000 avspillinger. Kanalen hadde til sammen 280 000 avspillinger i 2023.

Digital vekst

Båtmagasinet vil fortsatt komme ut som papirmagasin i 2024, og sannsynligvis i mange år fremover, men det er på de digitale flatene vi opplever vekst. I 2023 var over en million lesere (brukere) innom batmagasinet.no. Nesten 5000 båtfolk leser batmagasinet.no i snitt hver dag.

Fem mest leste saker i 2023 ifølge Kilkaya var «Cabincruiseren gikk rundt i bråttsjø», «Drømte om enklere liv – kjøpte 72-foter på Mallorca», «Frykter motorstopp og havarier med ny bensin», «Kunder helt ned i 20-års alderen kjøper luksusyachter» og «Brukte slagdrillen for å fortøye cabincruiseren».

Mange leser nyhetsbrevene

Nyhetsbrevene fra Båtmagasinet er populære og når ut til 16 500 abonnenter. Nyhetsbrevene sendes ut to ganger i uka med oppsummering av siste nytt om båter og båtliv. En åpningsrate på nesten 50 prosent viser at dette er usedvanlig populært innhold, som mottakerne ønsker å lese. I likhet med nettsidene kan nyhetsbrevet leses på desktop og mobil, og det er en rask og enkel måte å holde seg oppdatert om båtlivet på.

Nett-TV med stadig flere seere

Båtmagasinets TV- sendinger er en videreføring av magasinene med levende bilder. I 2023 har vi hatt 349 297 avspillinger på egen nettspiller, og mest sett er Nett-TV-sendingen fra i sommer (Båtmagasinet 6). Sendingene legges i tillegg ut på Youtube. Også neste år vil det bli Nett-TV-sendinger i forbindelse med hver magasinutgivelse.

Se sommeren Nett-TV-sending på Youtube her

Satser mer på forbrukerstoff

Ifølge Båtlivsundersøkelsen finnes det over en million båter her i landet. Mange har behov for kunnskap om vedlikehold av båten, oppdateringer om aktuelt båtutstyr og tips og råd om navigasjon og sjømannskap.

Båtmagasinet vil satser mer på dette stoffområdet i det nye året. I 2023 har vi med hell testet ut en ny finansieringsform som kalles affiliate, som innebærer at artikler med tips og råd har lenker til nettbutikker hvor vi få en provisjon av eventuelle kjøpere som har lest våre artikler. Artiklene skrives for leserne uten påvirkning fra bransjen. Denne finansieringsformen skal gjøre oss i stand til å lage enda flere nyttige artikler for det store flertallet av båtfolk.

Stadig større andel digitale abonnenter

Det er ingen hemmelighet at løssalget av magasiner har gått ned i mange år, og mange tradisjonelle magasinabonnenter har falt fra gjennom en årrekke. Båtmagasinet (Båtliv) var tidlig ute med å lansere digitale abonnement, og her har vi hatt en sammenhengende vekst siden lanseringen i 2015.

Våren 2023 ble vi rammet av konkurs hos vår leverandør av abonnementssystem, MedieVekst, og vi beklager de problemene dette har skapt for våre abonnenter. Mye av året har gått med til å rydde opp etter konkursen, og vi ønsker å gi bedre kundeservice i året som kommer.

Les mer om våre abonnementstilbud her

 Ny medarbeider

2023 ga også endringer i den lille Båtmagasinet-redaksjonen, da mangeårig redaktør Atle Knutsen mønstret av til fordel for redaktørjobb i magasinet Kysten, mens tidligere NRK-journalist og Skipsrevyen-redaktør Sigbjørn Larsen mønstret på som ny journalist. Sammen med erfarne Amund Rich Løken og unge Bror Sonne vil han ugjøre kjernen i Båtmagasinet-redaksjonen i året som kommer.

God respons for annonsørene

Vår salgsavdeling hjelper bransjen med å finne gode annonseløsninger i dagens medieverden.

I løpet av 2023 har batmagasinet.no over én million unike besøkende. Med andre ord er så godt som alle båtfolk her i landet innom nettsiden i løpet av året. De oppsøker nettsiden for å lese om båter og båtliv, og mange annonsører opplever veldig god respons på sine annonser.

Båtmagasinet tilbyr en rekke gode annonseringsmuligheter på nett, i nyhetsmail og på Nett-TV. Særlig kombinasjonen av native ads (annonser med relevant og aktuelt innhold i artikkelformat) på nett og i nyhetsmail har i 2023 vist seg å gi veldig god effekt. Våre Nett-TV- sendinger er en videreføring av magasinene med levende bilder, og egner seg utmerket for merkevarebygging. I 2023 har vi hatt 349 297 avspillinger på egen nettspiller, og mest sett er Nett-TV-sendingen fra i sommer (Båtmagasinet 6). 

Les mer om annonsemulighetene her

Vi ønsker å være båtfolkets venn

Mye endrer seg, men noe er uforanderlig: Redaksjonens oppdragsgivere er leserne. Vi skriver for at folk skal få et trygt og godt båtliv. Vi vil hjelpe leserne til å gjøre fornuftige valg av båter og utstyr, gi inspirasjon til opplevelser med båten og ikke minst komme med praktiske råd og tips om båthold og sjømannskap.

Vi er medlem av Fagpressen og publiserer magasiner og nettartikler på grunnlag av Redaktørplakat og Vær-Varsom-Plakat. Dette innebærer at vi skiller klart mellom journalistikk og markedsføring. Leserne skal få gode tips og råd til sitt båtliv, og bransjen skal få gode annonsemuligheter direkte til sin målgruppe.

Les mer om oss her

Norge er et båtland

Båtmagasinet ønsker et godt nytt år til både sine lesere og annonsører. Norge et båtland. Selv om 2024 ligger an til å by på krevende konjunkturer vil det være stort behov for informasjon hos båtfolket, og vil skal gjøre vårt beste til å bidra med gode tips og råd og relevante nyheter også i året som kommer. Sesongen braker løs for fullt allerede i januar med Boot, verden største innendørs båtutstilling, der vi vil være til stede med hele redaksjonen for å formidle trender og nyheter i alle våre kanaler.

Godt nytt år!