Inneholder kjøpslenker

KLÆR: Første oktober starter hummerfisket, og Båtmagasinet gir deg tips og råd til bekledning for kjøligere dager på sjøen.
KLÆR: Første oktober starter hummerfisket, og Båtmagasinet gir deg tips og råd til bekledning for kjøligere dager på sjøen.

Slik kler du deg for båtliv i kaldt vær

I morgen (første oktober) er hummerfisket i gang, og nå starter den fine og kalde båtsesongen. Her er noen tips til hvordan du bør kle deg for vinterbåtlivet.

Vi har snakket med tre erfarne vinterseilere om hvordan de kler seg når de skal ut på sjøen om vinteren. Alle tre har logget flere vintersesonger på sjøen nord for polarsirkelen. Her er deres tips til hvordan du gjør vinterseiling til en hyggelig og trygg opplevelse.

Båtliv om høsten og vinteren innebærer i stor grad bruk av de samme prinsippene som når du skal til fjells. Det betyr: lag på lag og ull innerst. Det er ikke akkurat nytt og banebrytende, men desto viktigere når det blir kaldt.

Som mellomlag er Rune Braadland, linjelærer for seil- og skilinjen ved Folkehøyskolen 69°Nord, veldig glad i strikket ull. På overkroppen gjelder ullgenser eller fleece før man tar den vanlige seildressen utenpå.

Du finner en rekke ullklær hos Devold of Norway her

– De som fryser minst, bruker dette stort sett hele året. Noen fyller på med et ekstra mellomlag slik at det blir fire lag totalt. Mange tar en flytedress helt ytterst, men for min egen del blir det altfor varmt, selv om det er lunt og godt, har Braadland tidligere uttalt til SEILmagasinet.

Som mellomlag anbefaler Ivar M. Bertelsen i Boreal Yachting AS fleece og skikkelige vann- og vindtett yttertøy. Skalljakke med hette og -bukse i Gore-Tex, Helly Tech eller lignende er ok.

Se båttøy for herrer hos Helly Hansen her

Se Båttøy for damer hos Helly Hansen her

– En lang vind- og vanntett «parkas» med hette som dekker godt nedenfor rumpa, er absolutt å anbefale – spesielt til rormannen, mener Bertelsen.

Emil Engebrigtsen forteller at SeilNorge-mannskapet gjerne bruker gammeldags oljehyre ytterst, særlig hvis det ikke er så kaldt og en del fuktighet i luften.

Ull innerst, deretter fleece og skalljakke anbefales når det er kaldt på sjøen.
Ull innerst, deretter fleece og skalljakke anbefales når det er kaldt på sjøen.

Bertelsen understreker at du ikke skal kle på deg for mye klær før du har fått båten løs og lagt fra kai. Den fine frostdagen du skal ut, blir du normalt ganske varm før du endelig har fått løsnet fortøyningslinene, spesielt hvis det har regnet dagen i forveien.

– Frossent ferskvann etter regnvær er mye verre enn frossent sjøvann på knuter og knop. Det har hendt at jeg har brukt kniven på fortøyningslinene for i det hele tatt å komme meg løs fra kaia, forteller Bertelsen, som gjerne skulle sett at noen tilbød oppvarmede kryssholt.

Men er du først blitt svett, er det om å gjøre å ha rett type undertøy. Ull undertøy mot huden er uansett det beste, den holder deg varm og transporterer bort fukt.

Se utvalg av første lag ull her.

Ull – også i sålene

Støvlene bør være rommelige nok til at det er plass til gode ullsåler i bunnen. På føttene brukes ett sett renvaskede ullsokker innerst og litt tykkere raggsokker utenpå. Fortsatt bør en kunne røre på tærne i støvlene. Blir det likevel kaldt, er det greit å ta støvlene av og massere føttene. Mange svetter på føttene, så det er greit å ha med ekstra skift av sokker. Er støvlene fuktig innvendig, vil avispapir under sålen trekke til seg fukt.

– Ta gjerne med to sett med ullsåler , som du kan skifte hvis du blir fuktig, sier Braadland.

Mange av elevene ved FHS 69°Nord bruker Sorel-sko, som er en type skinnstøvler. Skoene setter sjelden merker i dekket, fordi gummien er så myk at merkene er lette å få bort.

– Alternativet er Muck-boots eller andre neopren-støvler, men de blir fort klamme og kalde av den grunn. Det finnes også gode fotposer som virkelig holder deg varm på beina, sier Braadland.

Også Engebrigtsen holder en knapp på gode neoprenstøvler.

Helly Hansen har støvler til bruk i sterk kulde, men med kraftige såler som neppe er ideelle for teakdekk.

Sjekk vintersko- og støvler her

Neopren til hansker og ullvotter

På hendene er det greit å bruke hansker.

– Ha gjerne egne gummihansker/vanntette neopren-hansker som brukes når fortøyningene skal slippes/festes. Nå du seiler, er votter å foretrekke – med hansker blir en lettere kalde på fingrene. Hjemmestrikkede ullvotter i vanntette skallvotter holder deg varm lenge. Jeg har også brukt skytevotter. Det er enkelt å få frem fingrene raskt når du har behov for å justere kartplotter, ta VHF-en eller mobiltelefonen, sier Bertelsen.

Braadland trekker frem tovede ullvotter under solide vindvotter som en sikker vinner under vinterseilingen.

– Dersom det er veldig vått, bruker vi ullvotter i kombinasjon med sløyehansker som fiskerne bruker. Det blir litt klamt, men det duger for å holde varmen, forsikrer han.

Se ullvotter hos Devold her

Se utvalg av hansker og votter hos Helly Hansen her

Buff, briller og «bjørnefetta»

Det er lett å glemme at det kan bli kaldt i halsen og ansiktet. Både Bertelsen og Braadland anbefaler en god «buff» rundt halsen, som også kan dras over hvis det blir skikkelig kaldt. Denne kan du også bruke som lue over ørene – under en god hette m/skinnkant på jakken. Eller ei god, varm strikket lue, som rekker deg godt over ørene.

– Min sønn Espen, som er skipper på mange av vinterturene våre, mener at ei «bjørnefetta» på «hauet» er det beste, noe jeg er enig i, medgir Bertelsen.

Husk å ha på redningsvest. Det kan være glatt om bord.
Husk å ha på redningsvest. Det kan være glatt om bord.

Elevene ved folkehøyskolen er også meget godt fornøyde med losluene fra Forsvaret.

– Den i kombinasjon med en god buff/hals eller ansiktsmaske i neopren holder hodet varmt. I skikkelig drittvær er skibriller gode å ha, mener Braadland.

– Vi ser generelt på hva folk som jobber på sjøen her oppe bruker. Det som fungerer for fiskerne, fungerer som regel godt for oss også, sier Engebrigtsen.

Se hodeplagg i ull hos Devold her

Vær ekstra forsiktig om bord

Med mørketid og kulde gjelder det å holde seg om bord, ettersom den lave vanntemperaturen er den største trusselen.

Det skumleste med vinterbåtliv synes Rune Braadland er snø, is og at det generelt er glatt på dekk. Vanlige sikkerhetsregler som sikkerhetsline og minst mulig ferdsel på fordekket gjelder mer enn noen gang for elever og ansatte ved FHS 69°Nord.

Redningsvester og flytevester finner du her

Det fine med vinterseiling er at været ofte er ok når man fristes utpå. Man legger kanskje opp til litt kortere etapper og velger enklere og mindre utsatte ruter for å ha god sikkerhetsmargin.

Se ullkær fra Devold her

Se fritidstøy fra Helly Hansen her

 

Affiliate

Denne saken er skrevet som innhold av Båtmagasinets redaksjon, og bygger på en artikkel som tidligere har vært publisert i vårt søstermagasin SEILmagasinet. Kommersielle lenker i artikkelen henviser til aktører som betaler for eventuelt salg gjennom artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid, gjennom affiliate-lenker. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten.