UGUNSTIG: Reportasjebåten, en Targa 27.1, har det absolutt største drivstofforbruket i 15 knop. Da er også trimvinkelen og hekksjøen størst.
UGUNSTIG: Reportasjebåten, en Targa 27.1, har det absolutt største drivstofforbruket i 15 knop. Da er også trimvinkelen og hekksjøen størst.

Knopene som koster (flesk)

Ved å ha et bevisst forhold til planingsterskel, trimvinkler og energikrevende fartsintervaller, kan man spare både drivstoff og penger. Følg med på hekksjøen og bruk forbruksmåleren på motoren for å finne båtens mest drivstofføkonomiske hastighet. Med dagens drivstoffpriser kan det fort dreie seg om mange penger.

Publisert Sist oppdatert

Etter en sommer med svært høye drivstoffpriser, er det flere som har fått øynene opp for hva som er båtens økonomifart. På de aller fleste nyere båter har man tilgang til informasjon om drivstofforbruket via motorinstrumentene. Disse dataene gir en tydelig pekepinn på hvilke fartsintervaller som gir flest nautiske mil per liter drivstoff, og dermed også per krone. For det er nettopp distanse per liter vi er interessert i, ikke forbruk i liter per time. Det kan se vanvittig ut når instrumentet viser at påhengeren bruker 45 liter i timen, men hvis du kjører i 50 knop så er likevel ikke forbruket per nautisk mil mer enn 0,9 liter. Tilbakelagt distanse er produktet du får ut av energien du forsyner motoren med, og særlig i tider med skyhøye drivstoffpriser er vi ute etter å få så mye distanse igjen for hver liter drivstoff (og dermed hver krone) motoren bruker. Hvordan vi kjører, og ikke minst hvilken fart vi kjører i, har stor betydning for dette regnestykket.

Liter per nautisk mil

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER