DEPLASEMENTSBÅTER

DEPLASEMENT: Mindre fart, mer behagelig båttur, men ikke minst mindre drivstoffutgifter (FOTO: ATLE KNUTSEN).

Båtlivet i sakte fart

Kan deplasementskrogene få en renessanse i møte med fremtidige krav om reduserte utslipp? Og hvilke gode alternativer finnes egentlig for den som vil ferdes på sjøen i sakte fart?

En undersøkelse Båtmagasinet har gjort (presentert på sidene 18-20 i denne utgaven), viser at dieselprisene kan gå vesentlig opp allerede i inneværende regjeringsperiode. En rekke designere og fagfolk som Båtmagasinet intervjuet i en tidligere utgave i år, slår fast at farten må ned på sjøen dersom vi skal lykkes med å skape båter med lavere utslipp eller som egner seg for alternative energikilder som strøm.

I denne utgaven skriver vi også om både Nauticat 331 og Pedro Bora 43 - båter som bruker minimalt med diesel når de beveger seg gjennom vannet i skrogfart. Båter med lavt drivstofforbruk er slett ikke noe nytt, snarere tvert imot. Det var med halvplaneren og de planende skrogene at drivstofforbruket virkelig skjøt i været, mens fortrengerskrogene som har eksistert siden lenge før vi satte motorer i båtene, har et fartspotensiale som i stor grad er bestemt av båtens vannlinjelengde – og et forbruk der etter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER