
– Kunne endt med alvorlig ulykke
–Helgens Fjordspeed arrangement i Austreim kunne endt med en alvorlig ulykke, sier båtracearrangør Frode Sundsdal. En racerbåt tverret og kjørte rett inn i andre båter ved land i stor fart, like ved en flytebrygge, hvor publikum stod usikret. – Det har vært en storm uten like hver dag etter ulykken, sier arrangør av Fjordspeed Jørgen Wessel Ottesen.
Flere videoer fra Fjordspeed arrangementet i i Austreim. Kilstraumen Brygge ved Fensfjorden,, lørdag, brer seg nå som ild i tørt gress på sosiale medier.
–Jeg har aldri opplevd maken til engasjement, over 2000 kommentarer, tett på 500 delinger av posten jeg la ut - og over 1,5 millioner visninger på et snaut døgn, sier båtracearrangør Frode Sundsdal. Det er hevet over enhver tvil at Fjordling miljøet skaper debatt. Hovedtyngden i de kommentarfeltene jeg har lest er bekymret for det samme som meg, at det skal skje en alvorlig ulykke.
Kunne gått svært galt
Helgens Fjordspeed arrangement kunne endt med en alvorlig ulykke, sier Frode Sundsdal. Han er selv en erfaren arrangør av båtrace og har i mange år arrangert det populære båtracet i Tønsberg.
– Jeg reagerer på at de i det hele tatt kaller dette et båtrace, sier Sundsdal. Et båtrace krever sikkerhet, redningsteam, publikumsikring og godkjenning av Norges båtsportforbund. Det krever godkjente sjåfører og godkjent bane. Banen i Bergen hadde aldri blitt kjørt slik det fremgår på de filmklippene som nå florerer i sosiale medier. Så jeg vil understreke at dette ikke er et båtrace. Det er et båtarrangement men intet båtrace.
- Det er viktig for oss å få noen fakta på bordet
–Det er viktig for oss å få noen fakta på bordet i forbindelse med Fjordspeed, sier Jørgen Wessel Ottesen i Fjordspeed. Dette er et facebookarrangement og ikke et båtrace.Jeg henviser til det vi har skrevet om arrangementet på facebook, sier han. Der fremgår det:
"Dette é ikkje eit race! Dette é ein tur og me oppfordra til å vise hensyn og godt sjøvett med respekt for fartsbegrensninger, lovar og reglar. Alle é ansvarlege for si eiga kjøyring.Ha på redningsvest, ha med tilstrekkeleg med fortøyningsutstyr, fendra og nok drivstoff til første etappe."
Kritisk til Båtmagasinet
–Jeg er kritisk til den måten Båtmagasinet tok kontakt med meg på ved å ringe meg opp på jobben uten tid til å forberede meg, og så publisere artikkelen rett etterpå. Dere burde tatt kontakt med meg skriftlig, sier Ottesen.
–Vi tok kontakt med deg slik vi som regel gjør med alle andre, svarer Båtmagasinet. De fleste jobber jo på dagtid. Vi presenterte oss og ba om å få din kommentar. Det ønsket du da ikke å gi.
-Hvordan vil du kommentere ulykken, spør vi?
-Det har vært en storm her uten like hver dag etterpå. Jeg ser at det kommenteres mye feil i kommentarene og skapes mye storm. Det vil jeg ikke være med på. Og derfor henviser jeg bare til det vi har skrevet om arrangementet på facebook, sier Ottesen.

Er ikke ute etter miljøet
– Jeg vil også tydelig få fram at jeg ikke er ute etter dette båtsportmiljøet, sier Sundsdal. Kompetanse og erfaring er høy i dette Fjordling miljøet. Men vi må huske på at dette er båter som er bygget på 60-tallet. Når du setter på de båtene dagens V8 så er det en overmotorisering av båtene. Jeg skulle ønske at vi fikk disse båtene og dette miljøet inn i ordnede former så vi kunne ha bidratt med vår kompetanse innenfor båtrace og gjort dette på en skikkelig måte, sier Sundsdal.
Folk i miljøet går bare og venter på når det kommer til å skje en alvorlig ulykke
–Slik det er nå, er det flere i miljøet som sier til meg at de bare går og venter på en ulykke. Motorene er for kraftige, erfarne racerbåtførere sier til meg at motorene også er tiltet for høyt og det går jo tydelig fram av videoene som nå florerer på nettet at sikringen for publikum er for dårlig. Hadde båten tverret der folk og barn står usikret på flytebrygga kunne det ha endt med en katastrofe. Det som er leit er at dette kommer til å få negative konsekvenser for hele miljøet. Da er det mye bedre om vi samarbeider om å få dette inn i trygge former, sier Sundsdal. Båtrace er gøy og har mye fart og spenning, men sikkerheten må være ivaretatt, sier den erfarne båtrace arrangøren.
Saken er oppdatert 26.juni kl 1558:
Arrangøren ønsket først ikke å kommentere denne saken. Etter at saken ble publisert ble Båtmagasinet kontaktet av arrangøren som da likevel ønsket å kommentere saken. Saken er således oppdatert med kommentar.