Alukin Ocean Air 8:

Fra sjøprøvene med Alukin Ocean Air 8 i desember.
Fra sjøprøvene med Alukin Ocean Air 8 i desember.

Svenskene tester norsk luftputeteknologi

Vannmotstanden må ned om raske, elektriske båter skal bli praktiske transportmidler med bra rekkevidde uten at prisene blir alt for høye. Flere veier kan lede til målet og Alukin tester et prisvinnende, norsk luftputeprinsipp.

Publisert Sist oppdatert

I 2011 vant norske Effect Ships International AS innovasjonsprisen på gigantmessen Boot Düsseldorf for sitt ASV-system (se egen sak i lenken under). Mange år, mange prototyper og flere oppkjøp senere senere viderefører Pascal Technologies AS grunnarbeidet under navnet AirHull, blant annet i samarbeid med Nimbus’ Alukin-divisjon. 

Praktiske sjøprøver av prototypen Alukin Ocean Air 8 startet sent i høst, og med på laget er også den norske el-motorprodusenten Evoy. 

Viftedrevet overtrykk

Pascals AirHull-system er basert på at et viftesystem i baugen starter automatisk når båten beveger seg fremover og fyller et hulrom under båten med luft. Dette skaper et svakt overtrykk mellom skrog og vann, noe som gjør at både bølge- og friksjonsmotstanden reduseres kraftig,

Dette er derimot ikke et rent luftputesystem, der båten «svever» over vannet. Det er heller ikke behov for utsatte gummiskjørt, som på andre varianter av aktive viftekonsepter. Med AirHull er det selve skrogformen og en fleksibel klaff som kontrollerer luften.

Over 35 nautiske mil i 20 knop

Ifølge foreløpige tekniske data har Alukin Ocean Air 8 en rekkevidde på over 35 nautiske mil ved en marsjfart på 20 knop med en 90 kW Evoy-motor og et 126 kWh batteri fra samme leverandør. Vekten på den åtte meter lange båten er 2735 kilo og modellen har kapasitet for seks personer.

– Å prøve ut slike nye skrogkonsepter er typisk for vår pragmatiske tilnærming og nysgjerrighet på nye teknologier. Skal vi klare å leve opp til våre høye krav på bærekraftsområdet må vi være forberedt på å tenke nytt og prøve nye ting, sier Jan-Erik Lindström, administrerende direktør i Nimbus Group.

Nimbus sier at tester har vist at slike skrog reduserer energiforbruket med 30-50 prosent. Det øker el-rekkevidden med 50-100 prosent sammenlignet med et tradisjonelt skrog. Konsernet understreker at mer lettdrevne skrog kan lette omstillingen til elektriske drivlinjer - og viser også til at aluminium er et bortimot hundre prosent gjenvinnbart materiale.

Det er ennå ikke kjent om Alukin Ocean Air 8 skal settes i serieproduksjon, og det er heller ikke offentliggjort informasjon om hva båten da i så fall vil koste.