utgave nr 1 2003

Per Tore bygde seg en ny livsstil

Publisert Sist oppdatert

Per Tore bygde seg en ny livsstil

Han kastet seg ut i det, Per Tore Fredriksen (53) fra Sørreisa i Troms. Ut med stødig lærerjobb. Inn med frihet til sjøs. Det tok tre år med båtbygging på kveldstid. Men det var verdt det.

Tekst: Ronny Trælvik

Per Tore Fredriksen har alltid elsket båtlivet. Ti år gammel fikk han sin første jolle av bestefaren. Da rodde han ut på havet og solgte senere fisken han fanget. En robåt ble handlet inn for egne penger i 1976. Deretter stod en plastsnekke for tur. Den hadde han fra 1978 til 1992. Og det var nettopp i sistnevnte årstall at store ting begynte å skje.

To må man være

– En av kameratene mine, Morten Dalene, var på besøk. Vi så et bilde av en Colin Archer-skute og vi snakket begge om hvilken drøm det hadde vært å kunne bygge seg en slik båt, forteller Fredriksen.
Ikke lenge etter kastet han seg ut i det, ringte et sagbruk og bestilte materialer.
– Morten fikk hakeslepp, smiler Fredriksen.
På den tiden jobbet han i full stilling som lærer, og det var heller ikke på dette tidspunkt snakk om å si opp jobben. En trebåt skulle bygges, og da måtte fritiden tas til hjelp.
– Vi bestemte oss for å bygge hver vår båt, samtidig og hjemme i hagen. Slik sett kunne vi hjelpe hverandre underveis. Arbeidstida begynte klokka fem på ettermiddagen, når den vanlige arbeidsdagen var over. Så jobbet vi som regel til åtte, men noen ganger også til både ni og ti, minnes Fredriksen. Lørdager ble tatt i bruk. Det samme med ferier. Prosjektet hadde topp prioritet. Bare fødsler og begravelser kom foran!

Mange arbeidstimer

Etter å ha brukt omlag 5.000 timer på byggingen, kunne Fredriksen i begynnelsen av august 1995 sjøsette "Lisa".
– Selve skroget er bygget etter en tegning av Colin Archer, mens resten er laget ut fra eget hode, forteller Fredriksen. Han påpeker at ingen av de to kameratene hadde noen som helst erfaring om faget.
– Hvis du bare har to og ikke ti tommeltotter, så kan du greie det. Men det er klart at det er en god del å sette seg inn i. I vårt tilfelle hjalp det at Morten tok seg av det elektriske, mens jeg sto for bestillinger og det administrative. Slik sett utfylte vi hverandre. Han mener at utholdenhet er en viktig egenskap under et båtbyggingsprosjekt.
– Det står alt for mange halvferdige prosjekter rundt omkring, sier Fredriksen og påpeker dessuten viktigheten av at ektefellene må være enige.
– Ellers kan man lette gli fra hverandre. Jeg var heldig som hadde støtte fra kona, som blant annet kom ut med kaffe til oss hver eneste dag. Og så tror jeg det er viktig at man igangsetter noe slikt etter at ungene er blitt store, slik at man ikke forsømmer den delen av familielivet.

Gammel tradisjon

– Hvorfor trebåt?
– Det er noe eget med dem, gamle tradisjoner og slike ting. Bygger man en trebåt så finnes det jo bare èn akkurat sånn. Det er også enormt inspirerende å bygge en båt med tanke på at man hele tiden kan se resultatene av det som blir gjort. Slik er det jo ikke alltid med for eksempel en lærerjobb, mener Fredriksen. Det økonomiske er en dessuten en svært viktig faktor. Å bygge en 38 fots trebåt og samtidig utstyre den, blir naturligvis ikke billig.
– Regner vi 300 kroner timen på 5.000 arbeidstimer, kommer beløpet opp i 1,5 millioner kroner. Den utstyrsmessige biten ligger vel på mellom en halv og en hel million. Da har man et romslig budsjett, sier han.
Motoren og elektronikken var mest kostbar, mens trematerialene holdt en nokså rimelig pris. Valg av tresort falt på seinvokst furu fra Nordreisa, fordi dette er det lett tilgang på. Sør for Helgeland går det mer i gran.
– Det er av stor betydning å velge riktig materialkvalitet, poengterer Fredriksen.

Livskvalitet

Etter hvert fant han ut at det kunne være muligheter for å livnære seg på trebåten "Lisa". Ideen om å tilby turer på sjøen ble unnfanget.
Båten har passasjersertifikat for åtte. Og ombord har de kommet, både nordmenn og utlendinger. I sommer tok sågar reiseeksperten Chris Yates turen med Per Tore Fredriksen og "Lisa". Ferden ble vist i programmet Fiskefeber på TV2. En tur med "Lisa" langs den nordnorske kysten er et kjærkomment avbrekk fra hverdagens stress og jag. Ikke bare for passasjerene, men i høyeste grad også for skipperen.
– Drømmen om et bra liv er det som driver meg. Jeg koser meg minst like mye ombord som passasjerene. For meg starter ikke en båttur når jeg kommer fram til et sted. Den begynner allerede når jeg løsner tampene, forsikrer han.
Men det handler ikke bare om passasjerer. "Lisa" blir brukt like flittig som familiens egen turbåt.
– Vi har hytta med oss på tur. Middagen kan vi hente rett opp fra havet og tilberede med en gang. Joda, livskvaliteten har definitivt steget etter at trebåten ble ferdig og sjøsatt, slår Fredriksen fast.

FAKTABOKS:
* Navn: "Lisa". Skrog bygget etter Colin Archer-tegning.
* 11,43 meter lang (38 fot) og fire meter bred.
* Køyplass til fem, redningsflåte for åtte personer.
* Oljeovn med komfyr.
* GPS, autopilot, ekkolodd, kompass, nødpeilesender, VHF.
* Isuzu-motor på 130 HK.
* Elektrisk toalett, vask, trykkvann med kaldt og varmt vann.
* Radio med CD-spiller.
* Landstrøm når båten ligger ved kai.
* Båten har full seilføring med klyverseil, fokk og storseil.
* 24 volts elektrisk anlegg.
* Tankkapasiteten er på 1600 liter diesel og 300 liter vann.