utgave nr 14 2009
Leder: Båtførerbevis og julefeiring
Det er mindre enn fem måneder til båtførerbeviset blir obligatorisk for de som er født etter 1. januar 1980 og som skal føre båt som er lenger enn 8 meter eller har motor på 25 hk eller mer. Båtskolene fortviler fordi pågangen for å ta kurset og båtførerprøven er heller lunken.
Det er mange færre som nå melder seg på kurs enn før det ble bestemt at båtførerbeviset skulle bli obligatorisk og bare for de som er født etter 1980. Det er beklagelig, for kunnskaper om ferdsel på sjøen gir et bedre og sikrere utbytte av fritidsbåtlivet.
Nærings- og Handelsdepartementet har sagt at det er 170.000 båtførere som kommer inn under de nye reglene. Vi venter spent på at departementet skal legge fram dokumentasjonen for hvordan de har kommet fram til dette tallet. For så vidt oss bekjent finnes det ikke et eneste register over hvor mange båter det er her i landet som omfattes av reglene, ei heller hvor mange i årskullene mellom 16 og 30 år som er båtførere i dag – eller som kan tenkes å bli det neste år, og ei heller finnes det noe register over hvor mange i denne årsklassen som faktisk tok båtførerbeviset før Sjøfartsdirektoratet opprettet sitt register i 2002.
At båtskolene fortviler, skjønner vi godt, for de har jo i stor grad basert seg på myndighetenes tall og har forventet en stor pågang og solide inntekter i tiden fremover. Når kundene uteblir, får mange av dem problemer. Noe av forklaringen kan kanskje være at det er adskillig færre enn det Nærings- og Handelsdepartementet har anslått som er i gruppen som trenger Båtførerbevis etter 1. mai neste år, men også det faktum at da grensen for når man trenger Båtførerbeviset ble satt, var det veldig mange av de som på forhånd trodde de måtte ta det som falt av.
Det er synd, for det er sikkert i aldersklassen fra 30 – 50 år vi finner de fleste som har fritidsbåt med mer enn 25 hk eller lenger enn 8 meter – uten Båtførerbevis eller annen maritim utdanning. Mange av dem hadde dessuten tatt kurset og prøven før aldersgrensen ble satt, og derfor har det blitt langt mindre pågang på skolene enn forventet.
Vi er inne i den siste måneden før solen snur og det går mot båtsesong igjen for de aller fleste om noen få måneder, hvis du da ikke er av dem som bruker båten hele året. Men før den tid skal vi feire julen. For de fleste står ribbe og surkål eller pinnekjøtt eller juletorsk eller lutefisk på programmet. For de fleste er det også slik at båten frister tilværelsen ensom og forlatt på land eller i en boblehavn. Men for noen er båten tilholdssted i julehøytiden.
Og de lekreste julemiddager lages også her på to bluss og med begrenset plass. Det heter seg jo at julefreden skal senke seg over de tusen hjem. Hvorfor ikke like gjerne der de fleste får fred i sjelen ellers i året også, nemlig i båten som brukes til ferier og fritid. Med et skikkelig varmeapparat om bord – som de fleste bobåter har nå for tiden – er jo intet så intimt og lunt som salongen om bord. Og ingenting kan vel være mer koselig enn det å våkne opp til lett klukking mot skrogsiden en første juledags morgen. Vi ønsker alle våre lesere en riktig god jul og et godt nytt båtår – med båtførerbeviset i lomma. Kurset er en glimrende julepresang til de som ikke har det fra før.
Hans Due