Brev til redaksjonen
Rådyre deler
Jeg leste på Båtmagasinets debattside om haipriser på deler til båtmotorer i Norge. En innsender bruker eksosbendet til en Yanmar 4 LH-HTE som eksempel. Stykket koster 9000 eks mva et sted i Norge, mens tilsvarende i Sverige er priset til 3101 eks mva.
Det er aldri blitt gitt noe godt svar på hvorfor prisforskjellene er så voldsomme mellom Norge og Sverige. Riktignok er vi blitt vant til at Norge er et høykostland, med skyhøye lønninger, kostbar husleie for verkstedene, solide statsavgifter og alt det der. Uansett svelger jeg ikke denne forklaringen alene. Det er noe riv, ruskende galt med regnestykket til Ola og Kari. Prisene er satt i tider da det bare var å skrive faktura med gaffel, men de justeres selvsagt ikke ned selv om det for tiden butter litt for Moder Norge.
Nå venter jeg bare på regning for den deilige sjølufta jeg for leden dag pustet inn nede på havna mens gutta på verkstedet skiftet manifolen på VP´en min.
Lettere frustrert
Kostbar, frivillig tvang
Jeg har mottatt på kr 175,- for registrering i småbåtregisteret. Jeg antar at beløpet er feil, i det det i fjor var på kr. 100,-. Ytelsen synes ikke å være vesentlig utvidet og det kan således ikke finnes noen rimelig forklaring på en prisøkning på 75 %. Av fakturaen fremgår det at registreringen er frivillig men at forsikringsselskapene krever registrering. I realiteten er det således ikke noe alternativ til å være registrert for man bør jo alle fall ha en ansvarsforsikring. Redningsselskapet utnytter sin monopolsituasjon på en, for meg, usmakelig måte. Det har vært mye uro, også finansiell, rundt Redningsselskapet i de senere år og en kan lett tenke tanken at båteierne skal være med på å bedre selskapets økonomi. Som organisasjon hvor frivillige bidrag/gaver er viktig for driften kan jeg ikke forstå at dere oppfører dere på denne måten, Det er en kortsiktig strategi.
Erik O. Holm
Farlig påske på sjøen
Det har vist seg at påskekysten kan være like farlig som påskefjellet. I 2004 omkom for eksempel åtte personer på sjøen og bare én på fjellet. Det var Redningsselskapet som skrev dette i en skikkelig ”gla´melding” før påske. De gjorde enda mer for å ødelegge båtgleden min denne påsken. Les bare hva de videre skrev i sin pressemelding. "- 2004 var en skrekkens påske, men vi ser hvert år at flere som nå utvider båtsesongen er for dårlig forberedt. Dette er årsak til mange farlige situasjoner", sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen. Severin Suveren er nok ikke bare i påskefjellet. Ja, de har vel mye rett i det, men det er lite passende å ødelegge lysten på sjølivet på denne måten. Påsken er en rolig og herlig tid på sjøen, men det gjelder å være forberedt. Vi som ferdes på sjøen hele året vet det.
Påskeglad vestlending
Flau amatørjobb
Jeg trodde faktisk ikke hva jeg leste i siste nummer av Båtmagasinet. Et serøst verksted (det er dessverre ikke navngitt) skal først ha ødelagt skruene til impellerlokket på Yanmaren på reportasjebåten til Båtmagasinet, for så å feste det igjen med Sikaflex. Vi snakker altså om sjøvannspumpa, en av motorens mest vitale deler som kan åpne for fri tilgang av vann i motorrommet om den ikke er montert forskriftsmessig.
Avsløringen viser at man faktisk ikke kan stole på noen. Med tanke på at det stadig blir mindre vi som kyndige båteiere selv har lov til å utføre av reparasjoner på egen båt, er fremtiden bekymringsfull. Autoriserte verksteder kan man i hvert fall ikke stole på. Dette var rett og slett flaut.
Tormod
Broodden
Hvem reddet oss fra dieselavgiften?
Noen kommentarer til innlegget ”Skeptisk” fra Foreningsmedlem, Drammen (Månedens innlegg) i BÅT-MAGASINET nr. 5 / april 2009. Vi har intet grunnlag for å kommentere ditt medlemsskap hverken i din båtforening eller i KNBF. Imidlertid har vi grunnlag for å kommentere følgende.: Sitat: ”Jeg ser at de blant annet har reddet båtfolket for dieselavgiften. Jeg er ikke så sikker på at KNBF alene kan skryte på seg æren for det”. Sitat slutt. Nei, KNBF alene kan ikke skryte på seg æren for at båtfolket ble ”reddet” fra dieselavgiften. Det er nok også andre båtorganisasjoner som av sterkt medvirkende i nevnte sak.
Da det sommeren 2006 ble kjent at det forelå forslag om innføring av dieselavgift på fritidsbåter, sendte vi straks skriv direkte til finansministeren personlig, hvor vi ga uttrykk for vårt syn og at vi ville aksjonere hvis forslaget ble gjennomført. Senere samme høst ble nytt skriv sendt samme minister med kopi til De politiske partiene, samt pressen. Her orienterte vi igjen om vårt standpunkt og på hvilken måte vi kom til å aksjonere. Samme høst mottok vi skriv fra finansministeren med hennes personlige underskrift hvor hun orienterte om at dieselavgiften ikke ville bli innført for fritidsbåtene for 2007. Dette til din og eventuelt andres orientering.
Med vennlig hilsen
Svenn Vatnaland
Formann i OBU
Best og dårligst
Som leser av båtblader i mange år har jeg alltid irritert meg over journalister som ikke kan ta et standpunkt. Gjennomfører man en sammenligningstest, så må man også forvente at det kåres en vinner og at det gis en skikkelig og tungtveiende begrunnelse. Riktignok kårer Båtmagasinet mange vinnere i sin test av 90- og 100-hesterne, både støyvinner, fartsvinner, forbruksvinner og endelig: ”vår favoritt”. Det er bra. Jeg regner med at favoritten har fremkommet etter en helhetsvurdering. Nå er kanskje ingen av motorene direkte dårlige, men det skulle også vært interessant om det ble fokusert mer på motoren som kom dårligst ut – og hvorfor. Dette er forbrukerjournalistikk. Jeg er i ferd med å kjøpe en 100-hester og vil legge akkurat denne testen til grunn for et valg.
Trond B.
Sandefjord