utgave nr 11 2006

TEST: Brukt Storebro 395 Biscay

Publisert Sist oppdatert

TEST: Brukt Storebro 395 Biscay


Villa Sjøfarten


Den gir deg følelsen av å være i en fasjonabel villa. Men når så du sist en 40 fots villa med over 800 hk, god for 33 knop?


TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM
En Storebro Royal Cruiser 395 Biscay lever opp til navnet sitt. Båten er full av håndverk av ypperste klasse, utført med minutiøs presisjon over alt. 9 tonn planende skrog går som et tog i sjøen, og med over 800 hk i buken er motoriseringen nesten litt i overkant. Men det er også tvers igjennom konservativt, med utforming og materialvalg som gir assosiasjoner til en villa eller leilighet i byens fiiineste strøk. En båt for kvalitetsfanatikeren, ikke den som vil ha siste skrik fra designhusene.
Førerplass
Den innvendige førerplassen - på babord side - innbyr like godt til sittende som stående kjøring. Det loddrett monterte rattet er ganske stort, og med det tykke trekransen er det godt å holde i. Eldre båter har ofte en kartplass tilrettelagt for navigasjon med papirkart, mens mange nye båter i stedet har fått avsatt plass til en eller flere kartplottere.
Interiørdesigneren som jobbet med denne båten tok ingen sjanser, og laget en fører- og navigasjonsplass som skal egne seg like godt til begge deler. Mellom rattet og instrumentene er det nemlig et kartbord med plass til å brette ut store deler av vanlige sjøkart. Kartbordet består av luker til å felle opp. Den ene luken skjuler stuverom til småting, mens det under den andre er plass til èn stor plotter/multifunksjonsskjerm eller - som på testbåten - en mindre plotter og en radarskjerm. Montert på en brakett som gjør det mulig å vippe plotteren opp i forkant, kan man også se denne ved sittende kjøring. Radarskjermen er montert i bak/nedenfor plotteren, og kan bare ses ved stående kjøring. På testbåten er et ekkolodd montert på brakett, og det er bra med plass til montering av ytterligere hjelpemidler innfelt eller på brakett.
Foran kartbordet er det en konsoll med motorinstrumenter, og oppå denne et skikkelig kompass i førerens siktlinje. Vindusstolpene i hjørnene, de som i bilverdenen kalles "A-stolper", tar noe av sikten fra føreren. Ved førerplassen finner vi to koppholdere.
Sikrings- og bryterpanelet ved førerplassen er et av de mer omfattende og bedre vi har sett i båter av denne størrelsen.
Førerplassen på flybridgen er også god. Her er det to stoler bak en fyldig konsoll. På førersiden har rattet en litt flat vinkel, men er likevel greit i bruk. Et panel med instrumenter og en liten kartplotter er montert øverst i konsollen, skjermen av en mørk pleksiskive. Et kompass er montert øverst på konsollen, i førerens siktlinje. På passasjer-/navigatørsiden er det en romslig kartplass, skjermet av et stort pleksilokk hengslet i overkant. Totalt tre koppholdere i konsollen er alt vi finner av koppholdere her oppe.
På sjøen
Storebro Royal Cruiser 395 Biscay er for sine 40 fot en tung båt. Det merkes på sjøen. "Godstog" er en velbrukt metafor på båter som går støtt og stabilt, uten å la seg stoppe av annet enn skip og fast land. Vi henfaller nødig til klisjeer, men godstog-bildet ligger snublende nær. I fart opp til i underkant av 30 knop går båten ubesværet og retningsstabilt. Livet på flybridge er tørt og trivelig, også i frisk vind og moderat sjø. Noe sjøsprøyt finner veien til frontrutene i overbygget. Da kommer vindusviskerne - styrt av separate brytere - med integrerte spyledyser til sin rett.
Testbåten er utstyrt med verftets største motoralternativ. Med fullt pådrag gjør båten 33 knop. Den farten virker for høy for skroget. Båten blir nervøs, og mister noe av retningsstabiliteten. Mest mulig toppfart er heller ikke hensikten med heftig motorisering på en båt av denne typen. De to Yanmar-bamsene på totalt over 800 hk går med betraktelig lavere belastning i båtens naturlige marsjfart rundt 27-28 knop enn mindre motorer måtte gjøre. Dermed går forbruk og støy ned, og motorene slites mindre og lever lengre.
Motor og teknisk
Storebro er i samme kvalitets- og statusklasse som Windy, Nord West, Nimbus og seilbåter fra Hallberg Rassy, Najad og Malö. Håndverket er i ypperste klasse overalt i båten. Trearbeidet tåler en hver inspeksjon, puter og madrasser likeså.
Det elektriske anlegget er ryddig, omfattende og mer enn tilstrekkelig oppklamret.
Under salongdørken finner vi to grå jernberg, merket Yanmar. De fyller godt opp, men motorrommet er rikelig dimensjonert. Motorromslukene i salongdørken - som for øvrig er merkverdig godt lydisolert - gir atkomst til motorrommets aktre del. Her kommer vi greit til grovfilter og sjøvannsfilter på motorrommets aktre skott. Dette er inspeksjonspunkter som burde vært lettere tilgjengelig. Isolerte drivstofftanker på 550 liter hver står ute i borde for hver motor.
Aktenfor motorrommet er det et lasterom/teknisk rom med atkomst gjennom luker i akterdekket. På dette rommets forre skott finner vi alle pumper med tilhørende slanger og filtre, alt ytterst forbilledlig montert og klamret. To vanntanker på 200 liter hver er plassert ute i borde på hver side av dette rommet. For øvrig har rommet rikelig plass til dekksmøbler, sykler, vannsportsutstyr eller hva man måtte ønske å ha med på tur.
Uteplass
Vi entrer båten over en romslig badeplattform ett trinn lavere enn akterdekket. Badeleider er skult under et lokk. Det virker som det med litt fomling skal være mulig for en som ligger i vannet å få ut leideren. Bak en luke på styrbord side finner vi stuverom for tau og fortøyningsmateriell. På babord side er det en innvendig montert ankervinsj. Gjennom en port i akterspeilets babord side kommer vi inn på akterdekket. Det er godt skjermet av overbyggets vegger som stikker ut bak salongskottet og flybridgens akterende som stikker ut over akterdekket. På styrbord side er det et stuverom bak en dør i overbyggets vegg. Her inne er spylevæsketankene montert, lett tilgjengelig for påfylling.
I flybridgens akterende er det en ganske stor solseng, og en hjørnesofa med sitteplass til 3-4 personer. Det er stuverom under sofaen. Flybridgens skjerming gjør den til et fint oppholdssted i fart.
Akterdekk, dollbord og fordekk er belagt med natet teak. Det ser lekkert ut, og er en drøm å gå barføtt på. Dollbordene er brede nok til å ferdes trygt på. På utsiden av flybridgen finner vi en godt plassert griperekke. Litt aktenfor midtskips starter en høy og solid rekke, som ender i en pulpit som kan stenges med en nedfellbar grind/leider. Denne løsningen i pulpit er gull verdt når man skal i land på svaberg eller må brygger. To luker i fordekket gir atkomst til henholdsvis ankervinsj og en brønn for tauverk og fortøyningsmateriell. Båten har seks solide kryssholt, to i hver ende av båten og ett på hver side midtskips.
Salong og lugarer
Treverk, puter og tepper er av topp kvalitet. Alle innredningsdeler er skrudd fast, og dermed enklere å fjerne for utskifting og vedlikehold enn med limte innredningsdeler. Hovedsalongen har en U-sofa på babord side. Forre del av denne sofaen kan med en sinnrik mekanisme gjøres om til et sete for to i fartsretningen. Dette tar opp halve U-sofaen, og blir temmelig dominerende i salongen. Med sofaen i bruk som vanlig U-sofa føles salongen lysere og luftigere. Denne seteløsningen egner seg best når man skal kjøre langt med 2-3 mennesker om bord.
I salongens aktre del, på styrbord side, er det en slags skjenk med skuffer og skap. Bak førerstolen er det et barskap. Øverst i dette skapet er det plass til glass, bak en glassdør sirlig sandblåst/gravert med Storebros logo.
Innvendig gir båten assosiasjoner i retning av en god, gammel stasvilla. Det er flott, og oser av kvalitet. Men det oppleves ikke som særlig friskt, moderne og nyskapende. Om vi skal driste oss inn på målgruppetenkning, snakker vi her mer om et godt voksent eller eldre ektepar, ikke en ung familie med barn eller ungdom i huset.
Forenom og tre trinn nedenfor salong og førerplass finner vi bysse, bad, toalett og to lugarer. Reder-/skipperlugaren er helt forut. Den føles romslig, og har en stor dobbeltkøye midt i lugaren. Mot lugarens akterskott finner vi et skap på hver side, hengeskap på babord side og hylleskap til styrbord. Under køya er det stuverom og atkomst til baugpropellen.
På babord side er det fra denne lugaren atkomst til et separat dusjrom til babord, og til toalettet på styrbord side. En takluke med integrert ventilator sørger for luft og lys, sammen med åpningsbare lysventiler i siden av overbygget. Elektrisk lys kommer fra dobbeltkøyens leselamper og to downlights.
På babord side aktenfor hovedlugaren er det en gjestelugar med to enkeltkøyer, den ene over den andre. Denne lugaren er atskilt fra bysseområdet med en skyvedør. Her som overalt ellers er polstringer og treverk av høyeste klasse. Alle køyer har eget leselys.
Bysse og bad
Byssa er altså plassert foran og nedenfor salongen, nede i "kjelleren". Ulempen er at stuerten er isolert fra salongen og de som sitter i sofaen, og at alle matvarer må bæres fra benker og kjøleskap til spisebordet oppe. Fordelen er at det har blitt plass til en stor og romslig bysse, med rikelig arbeids-, avsettings- og stuveplass.
Byssa er velutstyrt, med blant annet trebluss kokeapparat, mikrobølgeovn, stekeovn, fryseboks og en kjøleboks som ser ut til å "svelge" matvarer for en hel ferie. Blandebatteriet er et solid ettgreps batteri.
I denne båten er bad og toalett delt på to rom. Det største ligger på styrbord side, rett foran byssa. Her er det toalett og håndvask. Det er to dører inn til toalett; en fra bysseområdet og en fra lugaren forut. Toalett er elektrisk, og det er stuverom i skap med skyvedører over vasken og ett skap med dør under vasken. Kunstig belysning kommer fra downlight, mens dagslyset formelig flommer inn gjennom en lysventil som kan åpnes for ventilasjon. I taket er det dessuten en takluke med integrert ventilator. Badet er på babord side, med atkomst fra hovedlugaren. Dette er atskillig mindre, men stort nok til formålet. Lufting og rikelig dagslys inn gjennom en lysventil i siden og en takluke med integrert ventilator, og dagslyset får el-assistanse av en downlight. Dusjbatteriet er av en kvalitet en hvilken som helst rørlegger kunne være bekjent av, etter det vi kan bedømme.
Oppsummering og konklusjon
Storebro Royal Cruiser 395 Biscay er en gedigen, havgående turbåt av høy kvalitetsklasse. Planløsning og utforming er ikke verdens mest moderne og nyskapende, men temmelig konservativ. Som andre båter fra Storebro vil båten formodentlig stå seg godt i verdi.

Eierens erfaringer

Steinar Sæter fra Ski er testbåtens 2. eier. Han kjøpte den i 2001. Tidligere har han hatt 10-12 båter opp til drøyt 30 fot. Storebroen er den første båten han har eid som det ikke har vært noe kluss med.
– Det er alltid kluss med båt. Et eller annet som skrangler eller ikke virker. Denne båten har det ikke vært noe som helst tull med, bedyrer han.
Ved siden av den høye kvaliteten på arbeid og materialer, mener han båten er god i sjøen og lett å håndtere for størrelsen. At innvendig fukt er fraværende setter han også pris på.
- Og alle praktiske løsninger. Man kommer til alle skruer, festepunkter, mannhull, stoppekraner og annet man trenger, uten mye om og men, mener han.

På bruktmarkedet

Storebro 395 Biscay var en videreutvikling av 380. Totalt ble det bygget 85 eksemplarer av disse to modellene fra 1992-2000. Testbåten er en 1999-modell, første gang tatt i bruk i 2000. I sommer var det to 395 Biscay på bruktmarkedet (FINN.no) i Norge.
Testbåten var en av disse, med en prisantydning på like under 3 millioner kroner. En annen båt av samme årsmodell var satt opp med prisantydning på like under 2,5 millioner. Motoriseringen var den største forskjellen på disse to båtene. Testbåten (i Oslofjorden) har 2 stk 407 hk Yanmar, mens den andre båten (Stavanger) har 2 stk VP KAD 44 på 260 hk hver.

Målt fart:

O/minKnop
1.0008
1.80016 (slipper vannet)
2.20020
2.50025
2.80028
3.30033 (toppfart)

Data: Storebro 395 Biscay

Lengde: 12,20 meter
Bredde: 3,77 meter
Dyptgående: 1,00 meter
Vekt: 9.000 kg
Motor: 2x407 hk Yanmar
Fart: 33 knop
CE-kategori: B
Antall lugarer/køyer: 2/6
Drivstoff: 1.100 liter
Vann: 400 liter

Powered by Labrador CMS