utgave nr 5 2006

Prøvekjøring: AMT 200 DC

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: AMT 200 DC

Mye båt

AMT har utviklet fem helt nye båter på halvt år. Den finske produsenten har tydeligvis lært noe av å bygge 25.000 båter for andre. Flaggskipet 200 DC er nemlig en enkel og skikkelig daycruiser med praktisk innredning, mye utstyr og få lyter.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Med brask og bram lanserte AMT-sjef Aimo Mustonen og norsk importør Kellox AS fem flunkende nye båter fra 17 til 20 fot på Sjøen for Alle i mars. Båtene er utviklet fra ingenting på rekordtid. Mustonen satte selv i gang med konstruksjonsjobben i august i fjor. Pluggene ble prøvekjørt sent på høsten, og de første båtene ble vist fram i februar. Men så er Mustonen og AMT ingen novise på dette området. AMT - Advanced Marine Technology - har gjennom nesten 20 år bygget 25.000 båter for Yamarin, og har nok lært et og annet om hvordan skjærgårdsjeeper og daycruisere skal lages.
20-foteren AMT 200 DC er foreløpig flaggskipet i serien. Vi har prøvekjørt det første eksemplaret i norsk vann, og en av de aller første båtene fra fabrikken. AMT har dyttet mye båt oppi det 20 fot lange skroget. I markedsføringen er det gjort til et hovedpoeng at alle AMT-båter leveres "komplette", med utstyr som reservekanne, fortøyningsliner, dregg med line, fendere og båtshake inkludert i prisen.

Forpigg

Helt forut, under dekk, finner vi en V-køye lang nok til alle våre 190 cm. To spotlights på skottet gir leselys på køya. Et koøye i fribordet på hver side gir lys og ventilasjon. Bak et par trappetrinn, under førerplassens dørk, finnes et toalett av Porta Potti-typen (ekstrautstyr). Det dras fram på dørken i forpiggen når det skal brukes. Putene på V-køya er trukket i en grov tekstil med svært lys farge. På en ny båt ser det lyst og trivelig ut, og det er bedre å ligge på enn skai og plast. Ulempen er at det blir fort skittent. For øvrig er det fin finish under dekk forut, med innerliner på sidene og takpaneler trukket i lys plast. Det samme finish-nivået finner vi gjennom hele båten. Helt forut, oppunder dekk, er bordet til uteplassen (ekstrautstyr) snedig stuet unna på en måte som sparer plass og ikke lager irriterende lyder i fart. Ute på sidene er det åpne hyller. For øvrig er det merkelig nok ikke stuverom i forpiggen.
Åpningen ut til uteplassen er bred nok til en voksen, dekket av en luke som glir smidig og greit på skinner. På utsiden er luka en tre trinns leider opp til en åpning midt i vindskjermen, som gir adkomst til fordekket. Det gir en problemfri ferdsel mellom fordekk og salong/førerplass. Fordekket er rent og greit, med en forsenkning i midten. På testbåten var denne - og det meste av øvrig dørkflate - dekket av teak (ekstrautstyr). De mest miljøbevisste rynker på nesen over det, men teakdørk og -dekk løfter både utseende, funksjon og komfort i båten. Det hadde ikke gjort noe om pulpiten var litt høyere, synes vi.

Uteplass

Tilbake inni båten igjen er vi fornøyd med en - i forhold til båtens størrelse - planløsning det er greit å bevege seg rundt i. I alle fall så lenge bordet i aktersalongen ikke er montert. Fører og passasjer har hver sin stol med delvis oppfellbar sittepute. Stolene er justerbare i lengderetning, og kan vendes mot U-salongen akterut. Under stolene er det åpne stuverom der fenderne er plassert. Fint, da slipper passasjerene i aktersofaen å reise seg for fendere i stuverommene under sofaen.
Mellom stolene og sofaen er det på hver side en luke med stigtrinn. Under lukene er det på styrbord side en vask, mens det på babord side er et rom på 15-20 liter, tiltenkt en rolle som kjøleboks. Her er ingen strømdrevetkjøleteknikk, bare isolerte vegger for å holde mat og drikke kald ved hjelp av et par kjølelementer eller en flaske frossent vann. En snedig ide. Drenering i bunnen av rommet hadde vært greit, for å ta unna kondensvann og forenkle rengjøring. Fører og passasjer har hver sin koppholder, passasjerer i aktersofaen har ingen koppholdere.
U-sofaen er et greit oppholdssted. Under den finnes brukbart med stuverom. Skrog og innredning er støpt og montert på en måte som gjør at båten ikke skal synke hvis det blir hull i skroget. "Alltid til havn" kaller AMT prinsippet. I styrbord hjørne av U-sofaen, under puten, er det en manuell lensepumpe. Under U-sofaen er det ganske romslige stuverom. Lukene har ikke hengsler, men løftes bort i sin helhet. Det gjør produksjonen effektiv (=lavere pris), og fungerer greit i praksis. De tre stuverommene under sofaen har fast Abloy-lås, med felles nøkkel.
I dørken akterut har båten en dreneringsløsning vi er litt mistenksom overfor, uten at vi kan si at det er en dårlig løsning. De fleste andre båter har et opplegg for selvlensing med slange mellom dreneringshull og en skroggjennomføring som kan stenges med kuleventil. Her er det et ca 3 cm stort hull på hver side. Når det er åpent, renner sjø- eller regnvann gjennom en kanal til motorbrønnen, og derfra videre ut i sjøen. Når båten ligger stille med mye last om bord, må hullene tettes med hver sin gummiplugg for å unngå at sjøvannet stiger på dørken. Pluggene oppbevares i skottet under aktre stuverom når de ikke er i bruk. Vi er skeptiske til løsningen med løse plugger, og ser ikke bort fra at de relativt små dreneringshullene fort kan tettes igjen av fremmedlegemer.
Kalesjen er elegant stuvet unna under en luke bak U-sofaen. Der gjør den lite vesen av seg, men er enkel å få opp.

Førerplass og kjøreegenskaper

Førerplassen er fint utformet, og fungerer bra både ved sittende og stående kjøring. Rattet er ikke justerbart, men har passe høyde og vinkel. Spaken er omtrent der den bør være. Instrumenter for turtall, fart, drivstofftank og trim samt et 12 V-uttak er fint plassert foran føreren, med plass til å sette en liten plotter midt i synsfeltet. Kompass finnes ikke, verken som standard eller ekstra utstyr. I forkant av instrumentene er det en drenert fordypning der det er naturlig å legge mobiltelefon og andre småting. Stuverom for småting finnes for øvrig ute i borde, i legghøyde for både fører og passasjer. Føreren har snaut med beinplass, den har blitt ofret på køyelengdens alter.
Båten har godt med holdepunkter for passasjerer. På begge sider for de i aktersofaen, og et håndtak på babord side for passasjeren foran. Dessuten er det et bøylesystem rundt luka til forpiggen som er godt å holde seg fast i.
Vindskjermen er heldigvis i klart glass, selv om den skrå vinkelen på forre del av vindskjermen først lurte oss til å tro at glasset var tonet. Vindusvisker på styrbord side er standard, mens en ekstra vindus
Hekksjøen fra en lastebåt ble det nærmeste vi kom bølger på vår prøvetur, noe AMT 200 DC passerte uten særlig om og men. V-bunnsvinkelen i akterskipet er moderate 20˚. Planingsterskelen er ubetydelig, forutsatt at motoren er trimmet helt ned. Båten kjører fint. Den lot seg ikke avskrekke eller provosere av harde 360˚ tørner i god fart, og viste kjøreegenskaper og kjøreglede på det trygge, greie og jevne. AMT lover at båten skal gjøre 40 knop med 150 hk. Med flittig justering av trimmen nådde vi så vidt 39 knop på GPS, med tre mann og 100 liter bensin om bord. Motoren var helt ny, med bare 3,5 timer på baken. Noen flere kjøretimer, og kanskje en annen propell, så vil den nok både nå og passere 40 knop. Med moderat marsjturtall på 5.000 o/min lå vi stødig på 32 knop. Innredningen er stødig, og vi hørte ingen knirk eller rakling på vår prøvetur.
Trimplan er ekstrautstyr, men var ikke montert på prøvebåten. Det så det heller ikke ut til å være behov for, da den nødvendige trimmingen ble gjort med motoren.

Vår vurdering

+ Praktisk innredning
+ God byggekvalitet og finish
+ Velutstyrt

- Dårlig beinplass til føreren
- Dreneringsløsningen
- Lite stuverom i forpiggen

Data: AMT 200 DC

Lengde: 6,05 meter
Bredde: 2,31 meter
Motor: 115-150 hk utenbords
Toppfart (målt): 39 knop
Vekt: 950 kg
Antall passasjerer: 7
Pris (pakke, inkl motor): Fra kr 335.900
CE-kategori: C
Motor testbåt:Honda BF 150
Pris testbåt: Kr 398.000
Mer informasjon:Kellox AS, telefon 64 97 61 00. www.kellox.no

Powered by Labrador CMS