Forbruker

OPPGITT: Bjørn Idar Lyngvær, her foran båten i hjemmehavna på Ikornnes, lar seg ikke knekke av alle feilene i bruktbåten han kjøpte – men vil fortelle sin historie, som en advarsel til andre.
OPPGITT: Bjørn Idar Lyngvær, her foran båten i hjemmehavna på Ikornnes, lar seg ikke knekke av alle feilene i bruktbåten han kjøpte – men vil fortelle sin historie, som en advarsel til andre.

«Kinasjokket» bølger videre

Husker du «Kinasjokket» fra Båtmagasinet i 2010? Vår bruktbåttest av Adventurer 410 E, bygget i kina for Yacht Marine i Bergen, er trolig den største slakten som er gjort i bladets spalter. Tolv år senere flyter båten fortsatt, har hatt flere eiere – og er en historie som kanskje bør være en advarsel?

Publisert

Hva var det som fikk Båtmagasinets testteam til å miste humøret, en vinterdag i 2010, etter en dag om bord i kinabåten Adventurer 410 E, på det tidspunktet en to år gammel, meget velutstyrt cabincruiser? Den var jo bygget for å tilfredsstille et stadig mer kjøpekraftig norsk publikum på jakt etter litt sjøgående luksus, men til en pris langt under det europeiske produsenter kunne tilby. Produksjonen startet i 2007 ved Dahoung Yachts i Kina med bergenseren Trond Ristesund som konstruktør sammen med verftet. Konstruktørens norske selskap Yacht Marine var norsk importør.

«Katta i sekken»

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER