Forbruker
OPPGITT: Bjørn Idar Lyngvær, her foran båten i hjemmehavna på Ikornnes, lar seg ikke knekke av alle feilene i bruktbåten han kjøpte – men vil fortelle sin historie, som en advarsel til andre.
(FOTO: ATLE KNUTSEN).
«Kinasjokket» bølger videre
Husker du «Kinasjokket» fra Båtmagasinet i 2010? Vår bruktbåttest av Adventurer 410 E, bygget i kina for Yacht Marine i Bergen, er trolig den største slakten som er gjort i bladets spalter. Tolv år senere flyter båten fortsatt, har hatt flere eiere – og er en historie som kanskje bør være en advarsel?
Hva var det som fikk Båtmagasinets testteam til å miste humøret, en vinterdag i 2010, etter en dag om bord i kinabåten Adventurer 410 E, på det tidspunktet en to år gammel, meget velutstyrt cabincruiser? Den var jo bygget for å tilfredsstille et stadig mer kjøpekraftig norsk publikum på jakt etter litt sjøgående luksus, men til en pris langt under det europeiske produsenter kunne tilby. Produksjonen startet i 2007 ved Dahoung Yachts i Kina med bergenseren Trond Ristesund som konstruktør sammen med verftet. Konstruktørens norske selskap Yacht Marine var norsk importør.
«Katta i sekken»
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER