

Nye motorer ga båten bedre egenskaper
SE VIDEO: Glenn Roger Furuholt er en ihuga båtmann. I 2012 kjøpte han sin norskproduserte Adriatic 40 Fly med to Volvo Penta D4-260-motorer og DPH-drev. Han ønsket lenge mer krefter i mellomregisteret, og etter en totalvurdering bestemte han seg for å installere to nye Volvo Penta D4-320 med DPI-drev.
For Glenn Roger Furuholt, som til daglig jobber med produksjon av kalesjer og puter til en rekke båtprodusenter, er båten en nesten altoppslukende hobby. Etter ti år med Adriatic 40 Fly, er han fortsatt veldig godt fornøyd med valget av båt. Han mener at den er optimal med tanke på hans og familiens behov, og den brukes flittig gjennom en lang sesong i skjærgården vest for Kristiansand. Det eneste minuset ved den har ifølge Furuholt vært for lite dreiemoment i mellomregisteret.
– Jeg slet med at når jeg gikk i tung sjø og lå med 3000 omdreininger, så falt den gjerne ned til 2600. Dermed mistet båten mistet fart og ble vanskelig å holde i plan. Under slike forhold kunne den føles tung og man merket at den gikk anstrengt. Båten i seg selv er fantastisk, men jeg merket at den jobbet tungt fordi den manglet moment.
– Nå har jeg hatt båten på sjøen en måneds tid med nye motorer, og jeg mener at dette er den optimale motorpakka i denne båten. Jeg vil påstå at jeg har fått en ny båt. Bruksopplevelsen er helt annerledes. Båten er blitt mer leken og den har fått alle de egenskapene jeg savnet med den forrige installasjonen. Heldigvis. For når du bruker så mye penger på noe, så er du jo redd for at det skal bli likt som det du hadde. En erfaring jeg har gjort i denne prosessen, er at uansett hvem du spør, så er det ingen som kan gi deg et klart svar på hva som er en riktig løsning i min båt. Og siden det i praksis ikke er noen angremulighet når motorene først er montert, så er det jo litt spennende, sier Glenn med glimt i øyet.

Et regnestykke
For rundt tre år siden fikk Glenn et pristilbud på å bytte til to D4-300. Den gang kostet det rundt 800 000 minus innbytte av de gamle motorpakkene. Nå, tre år senere, måtte han ut med 1,4 millioner minus innbytte.
– Min vurdering er basert på hva jeg måtte ha gitt for en ny båt. Hadde jeg solgt denne med de gamle motorene, hadde jeg fått et sted mellom 2,5 og 3,5 millioner kroner. Skulle jeg kjøpt en ny båt for de samme pengene, hadde jeg knapt fått en 32-foter. Hvis vi antar at min båt før motorbyttet var verdt 3 millioner kroner, og så legger du på 1,4 millioner, så mener jeg at jeg har en bedre og større båt for 4,4 millioner enn hva jeg ville fått på nybåtmarkedet. Skulle jeg solgt båten i morgen er dette en dårlig investering, men jeg har et perspektiv på i alle fall ti år fremover, og da mener jeg at jeg kan forsvare denne løsningen, sier Glenn.
Det er en investering på rundt 1,4 millioner kroner, minus det du får igjen eventuelt for de gamle motorene. Så kan man spørre seg om det er en riktig investering å gjøre.
– Har du vurdert motorbytte lenge?
– Egentlig fra den første sesongen. Jeg følte at båten ikke var leken nok i mellomregisteret. Den gikk fort nok og sakte nok, men den manglet kraften i mellomregisteret. Den var tung å få opp i plan når den var ferielastet. Denne båten brukes som ei hytte på sjøen, og med jolle, fulle tanker og diverse utstyr ombord, havner vekta på rundt 11 tonn. Allerede for tre år siden vurderte jeg å bytte D4-260 til D4-300, men konkluderte med at det antakelig ikke ville gjøre den store forskjellen. Så fikk jeg nyss om at D4-320 ville komme, og da de ble lansert for rundt to år siden så ble det klart for meg at jeg måtte gjøre det jeg kunne for å få det til.
– Du vurderte ikke å bytte til en annen båt?
– Nå har jeg vært så heldig å jobbe i båtbransjen i 22 år og har vært på de fleste båtmessene i inn og utland. Jeg mener jeg har sett det meste og at det er masse flott, men hver gang jeg kommer hjem og ombord her så tenker jeg at jeg har verdens fineste båt til min skjærgård og bruk her på Sørlandet.
– Likevel er det jo et alvorlig valg. Dette motorbyttet er ikke gratis?
– Nei, det er absolutt ikke gratis. Det er en investering på rundt 1,4 millioner kroner, minus det du får igjen eventuelt for de gamle motorene. Så kan man spørre seg om det er en riktig investering å gjøre. Det er en ti år gammel båt og glassfiberen holder i min tid. At du må regne med å bytte alt av pumper og slanger og mye annet utstyr flere ganger i løpet av båtens levetid, er noe en båteier vet. Min tanke er at ved å bytte drivverk så bør båten nå ha fått kanskje tyve nye år. De forrige motorene som jeg har hatt i ti år hadde bare fått vanlig service og gått rundt 2000 timer uten problemer. De nye motorene går lettere og har antakelig en mindre anstrengt tilværelse, så jeg har tro på at de kommer til å vare lenge. Dessuten har denne installasjonen det nye DPI-drevet som også skal være kraftigere enn DPH-drevet, og det bør også borge for lang levetid.
– Du møtte på noen fristelser underveis?
– Ja, livssituasjonen har jo endret seg underveis fra å være seks personer ombord til to-tre. Når du har en båt som er 40 fot, så merker du plutselig at mannskapet ditt er vekk. Og når du googler mye om båt, så finner en mye fint utstyr... Derfor ble et nytt digitalt mannskap i form av komplett utstyrspakke med dynamisk posisjonering, docking-funksjon, trimassistent og joystick. Jeg tror at systemet vil bli utvidet med docking assist også, selv om ingen har kunnet bekrefte at Volvo Penta har planer om det enda. Docking assist vil i tillegg til dagens docking-funksjon kunne gjøre det mulig å aktivere en hold-funksjon samtidig som man sømløst kan føre båten til kai sideveis, forteller Glenn.



Forbruk
Det var ikke primært dieselforbruk som motiverte Glenn Roger Furuholt til å bytte motor. Han konstaterer likevel at den nye motorpakken har et noe høyere drivstofforbruk enn den forrige. Mens den gamle D4-260-installasjonen hadde DPH-drev og G6 propeller (laget i legeringen nibral), har de nye DPI-drevene H6 propeller i stål. Furuholt skal frem mot kommende sesong teste ut hvilken effekt de ett hakk større H7 propellene vil ha på fart, akselerasjon og forbruk.
– Alt jeg har lest per i dag er at H-serien gir noe lavere fart og høyere forbruk sammenlignet med G-serien. Den samme erfaringen har jeg. Når jeg får testet H7 så ser vi hvor vi havner, og jeg vil anta at vi lander en plass mellom H6 og H7 basert på at båten har fått lavere fart på likt turtall, men vesentlig mer dreiemoment. I det turtallsområdet som jeg nå har maks dreiemoment, så vil jeg tro at det optimale vil være fra en halv til hel propellstørrelse opp. Men, det må prøves. Testresultatene så langt tyder i alle fall på at de nye H6 propellene er lettere enn de gamle G7.



Testresultater
Båten ble testet før og etter motorbyttet høsten 2022 under sammenlignbare forhold. Den hadde samme last og var fulltanket under begge testene. Som man kan se av tabellen har forbruket gått noe opp fra de gamle til de nye motorene sammenlignet ved lik fart. Med den nye installasjonen oppnår motorene toppturtall på 3500 omdreininger mot 3200 omdreininger. En test Båtmagasinet utførte i 2009 på en tilsvarende Adriatic 40 Fly med 2xD4-300 ga en toppfart på 35 knop og et gjennomgående lavere forbruk enn den nye 320-installasjonen. Denne båten var imidlertid uten last og dermed vesentlig lettere enn vår testbåt.
Motordata:
Volvo Penta D4-320 DPI | Volvo Penta D4-260 DPH | ||
Veivakseleffekt: | 320 hk | Veivakseleffekt: | 260 hk |
Maks. turtall: | 3600 | Maks. turtall: | 3500 |
Antall sylindre: | 4 | Antall sylindre: | 4 |
Sylindervolum: | 3,7 liter | Sylindervolum: | 3,7 liter |
Drev: | DPI | Drev: | DPH |
Sammenligning: Fart og Forbruk
Volvo Penta D4-320 DPI | Volvo Penta D4-260 DPH | ||||
Fart i knop | Turtall | Forbruk l./n.m. | Fart i knop | Turtall | Forbruk l./n.m. |
5 | 700 | 0,68 | 5 | 750 | 0,72 |
10 | 1940 | 3,80 | 10 | 1950 | 4,50 |
15 | 2410 | 4,13 | 15 | 2440 | 4,40 |
20 | 2680 | 3,75 | 20 | 2750 | 3,90 |
25 | 2900 | 3,16 | 25 | 3000 | 3,52 |
28 | 3200 | 3,50 | 28 | 3210 | 3,42 |
- | - | - | 30 | 3360 | 3,60 |
- | - | - | 34 | 3600 | 3,73 |
Test med 2xVolvo Penta D4-300 DPH
Turtall | Fart | Forbruk l./n.m. |
1000 | 5,8 | 1,24 |
1400 | 7,2 | 2,44 |
1700 | 8,1 | 3,72 |
2000 | 12,0 | 3,70 |
2300 | 15,3 | 3,70 |
2600 | 20,7 | 3,24 |
2900 | 26,4 | 2,70 |
3200 | 30,5 | 2,85 |
3500 | 35 | 3,26 |
.
.