FORNØYD: Glenn Roger Furuholt i Søgne byttet ut to ti år gamle Volvo Penta D4-260 til nye D4-320 i sin Adriatic 40 Fly.
FORNØYD: Glenn Roger Furuholt i Søgne byttet ut to ti år gamle Volvo Penta D4-260 til nye D4-320 i sin Adriatic 40 Fly.

Nye motorer ga båten bedre egenskaper

Glenn Roger Furuholt er en ihuga båtmann. I 2012 kjøpte han sin norskproduserte Adriatic 40 Fly med to Volvo Penta D4-260-motorer og DPH-drev. Han ønsket lenge mer krefter i mellomregisteret, og etter en totalvurdering bestemte han seg for å installere to nye Volvo Penta D4-320 med DPI-drev.

Publisert

For Glenn Roger Furuholt, som til daglig jobber med produksjon av kalesjer og puter til en rekke båtprodusenter, er båten en nesten altoppslukende hobby. Etter ti år med Adriatic 40 Fly, er han fortsatt veldig godt fornøyd med valget av båt. Han mener at den er optimal med tanke på hans og familiens behov, og den brukes flittig gjennom en lang sesong i skjærgården vest for Kristiansand. Det eneste minuset ved den har ifølge Furuholt vært for lite dreiemoment i mellomregisteret.

– Jeg slet med at når jeg gikk i tung sjø og lå med 3000 omdreininger, så falt den gjerne ned til 2600. Dermed mistet båten mistet fart og ble vanskelig å holde i plan. Under slike forhold kunne den føles tung og man merket at den gikk anstrengt. Båten i seg selv er fantastisk, men jeg merket at den jobbet tungt fordi den manglet moment.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER