DELTAGERE: Stig Hvide Smith fra KNBF, ordfører Lene Conradi fra Asker og ordfører Cathrine Kjenner Forsland fra Nesodden.

Vrakbåter tvinger frem båtregister

Båteierne må ta regningen, oppsummerer frokostmøtet «Vrakbåter til besvær» som ble holdt på Oslofjordmuseet

Publisert Sist oppdatert

Vollen, 23 mars:

Vrakbåter har ført til store overskrifter i lokalmedier denne sommeren, og båter som synker koster samfunnet store summer. Drivere av båthavner og kommuner står makteløse, og savner et verktøy for å rydde opp.

Svarteper

Vrakpant ble innført i 2017, og det fikk fart i innsamling av vrakbåter langs kysten.

1500 båtvrak er anslått å ligge mellom Tofte og Oslo, og rundt 2000 vrak er fjernet de siste årene

– I 2017 fikk vi merke mangelen på regulering. Det fungerer for mindre båter, men avslørte mangler for større båter. Større vrakbåter var det ingen som ville ta tak i. Politiet sendte oss videre til brannvesenet, og om det ikke var krise, så ble vi sendt videre til båtforeningene, som igjen sendte oss til politiet, forklarte Bjørn Heidenstrøm hos Oslofjordens Friluftsråd. Han mener at hovedproblemet er at båteier slipper ansvar.

Større båter er dyre å samle inn, og kan fort koste 30 000 – 40 000 kroner å bli kvitt.

Voksende problem

Vrakbåter som i de senere år har blitt samlet inn er båter fra 60 og 70-tallet. Handelens Miljøfond har støttet en lekter som har blitt slept rundt i Indre og Ytre Oslofjord og samlet inn vrak som så har blitt håndtert av Kambo Marina. 1500 båtvrak er anslått å ligge mellom Tofte og Oslo, og rundt 2000 vrak er fjernet de siste årene.

­­–Det er store mengder avfall. I fjor samlet vi inn 800 tonn vrakbåt. Til sammenligning samlet strandryddingen opp 20 tonn avfall, fortalte Sveinar Kildal fra Kambo Marine.

På 80-tallet ble det en eksplosjon i båtsalget, og båtene ble større. Når disse skal vrakes, så vokser problemet.

Juridiske dilemmaer fører gjerne til at vrakbåter synker, i stedet for å bli hentet fra flytende tilstand. En senket båt kan koste en million å få hevet. I 2022 sank det åtte vrakbåter i Frognerkilen. I vinter har det sunket to vrakbåter utenfor Sandvika.

VRAKBÅTER: Det sank åtte båter i Frognerkilen i 2022. Også denne vinteren har det gått ille for noen av båtene.
VRAKBÅT: Forlatte båter i isen, Holtekilen
SUNKET: Da isen begynte å smelte gikk denne til bunns, rett utenfor E18 ved Sandika.
VRAKBÅT: Forlatte båter i isen, Holtekilen

Forurenser må betale

Ordfører i Asker kommune, Lene Conradi, kjenner på problemet:

– Vrakbåter uroer meg. Nå er båteiere klar over problemet, men allikevel er det et voksende problem. Vi må ha et tettere samarbeid om dette, og statlig hjelp, uttalte Conradi.

– Mine personlige meninger er ikke alltid samstemte med medlemmene, men jeg er for et offentlig båtregister, fortalte Stig Hvide Smith i KNBF. Foreningen har «Friluftsliv på naturens prinsipper» som slagord, og har også vedtak på innføring av et register på båttinget.

Han mener at det må innføres et vrakpantfond som mates med penger fra nybåtsalg.

Et forslag fra salen er å innføre register, og gjøre det lovlig for myndighetene å fjerne uregistrerte båter.

DELTAGERE: Sveinar Kildal fra Kambo Marina, Bjørn Heidenstrøm fra Oslofjordens Friluftsråd, Martin Stener fra Nesodden Kommune og avdelingsdirektør for Oslofjordmuseet Per Olav Torgnesskar