SKUFFET: Eivind Amble, konstruktøren bak «RS Kaptein Skaugen», er skuffet over Redningsselskapets beslutning om å skifte navn på den 30 år gamle redningsskøya. FOTO: BÅTMAGASINET.

- Trist at redningsskøyte skifter navn

Er det respektløst å endre navnet på ei redningsskøyte som har båret giverens navn i 30 år? Bestemt «ja», sier en skuffet Eivind Amble. Han var «RS Kaptein Skaugens» konstruktør, den 30 år gamle redningsskøyta som nå skal døpes om til «RS Kaptein Buhre».

I år er det 30 år siden «RS Kaptein Skaugen» ble sjøsatt fra Båtservice i Mandal. Fartøyet hadde da blitt til gjennom en grundig prosess på tegnebrettet til skipsarkitektene Amble & Stokke AS i Kristiansand. Hele prosjektet ble realisert med fullfinansiering på 14.3 millioner kroner fra skipsrederbrødrene Morits og Brynjulf Skaugen. Fartøyet var en gave i anledning Redningsselskapets 100 års jubileum, samme år som donor-rederiet markerte sitt eget 75 års jubileum. Skøyta ble bygget og ferdigstilt hos Båtservice Mandal. Fredag 13. september 1991 ble hun ble døpt av prinsesse Märtha Louise.

Konkurrerte med Morits

KAPTEIN BUHRE: Nå seiler en betydelig oppgradert «RS Kaptein Skaugen» videre som «RS Kaptein Buhre». FOTO: REDNINGSSELSKAPET.

-Jeg kjente jo Morits Skaugen godt, ikke minst fra den tiden vi konkurrerte i Snipe-klassen. Jeg husker godt Morits spurte meg om jeg syntes det var en god idé å donere penger til en ny redningsskøyte, hvilket jeg selvsagt applauderte. Så fikk jeg til og med oppdraget med å konstruere fartøyet, sier Eivind Amble til Båtmagasinet.

RS Kaptein Skaugen var i mange år stasjonert i Svolvær og har i løpet av sine 30 år reddet 94 menneskeliv og hun har assistert totalt 6400 personer og 3300 fartøyer. Men nå er en æra slutt for «RS Kaptein Skaugen». Fartøyet skal leve videre i havområdene utenfor Troms, men nå som «RS Kaptein Buhre», etter en betydelig oppgradering. Skøyta er blitt en betydelig «grønnere», i tråd med redningsselskapets bærekraftstrategi. Hun er klar for 30 nye år, sier Redningsselskapet.

Navnet «Kaptein Buhre» har sin opprinnelse fra Anna og Odd Buhres Legat, «til beste for trengende sjøfolk». Kaptein Buhre seilte hele sitt liv i utenriksfart. Legatet drev i mange år et feriehjem for norske krigsseilere i Spania. Etter enighet mellom alle involverte er opplegget i Spania avviklet, og midler fra legatet er gått til oppussing og oppgradering av fartøyet.

«Dette er bare trist»

Eivind Amble er skuffet over Redningsselskapets i denne saken.

- Saken er bare trist, for det handler i høy grad om respekt for mennesker og organisasjoner som har muliggjort realisering av redningsskøyter. Dette er liksom en av grunnpilarene i Redningsselskapets eksistens. All respekt for Kaptein Buhres legat, men deres navn burde bringes videre på annen måte enn å fortrenge en donor av Morits Skaugens rang, sier Amble til Båtmagasinet.

Redningsselskapet svarer

–Redningsskøyta var planlagt med en levetid på 30 år. Den var imidlertid i såpass god stand, at med en gjennomgående oppgradering og ombygging så kunne den skøyta leve godt i minst 10 til 20 år til, sier Redningsselskapets informasjonssjef Frode Pedersen i en kommentar til Ambles kritikk.

-For Redningsselskapet ble dette et spørsmål om bærekraftig gjenbruk av en skøyte som var godt vedlikeholdt av et stolt mannskap gjennom tretti år. Initiativet til å gi skøyta et nytt liv ble også initiert av mannskap om bord. For å klare kostnadene ved en slik oppgradering måtte vi hente inn en ny donator. Da vi valgte å skifte navn på redningsskøyta, var dette i full overenstemmelse med opprinnelig donator, sier informasjonssjef Frode Pedersen.