Sea Ray stenger storfabrikk
Den amerikanske båtgiganten Sea Ray stenger i en stor fabrikk i Tennessee som et ledd i Brunswick-konsernets omfattende kuttplaner.
Samtidig kommer det meldinger om at konsernet selger Albemarle Boats. 300 personer mister jobben på Riverview-fabrikken, en av tre Sea Ray-fabrikker nær hovedkontoret i byen Knoxville. Inntil nylig jobbet 1500 ansatte med å bygge båter i Knoxville-området, nå har finanskrisen medført voldsomme kutt i konsernets bemanning.
Kan åpne igjen
Men - Brunswick understreker at fabrikken ikke stenges for godt, anlegget skal i «møllpose» slik at virksomheten kan startes opp igjen når markedet snur. Enkelte ansatte vil få jobb i andre fabrikker, og Sea Ray flytter også deler av Riverview-fabrikkens modellutvalg til søstebedrifter i konsernet.
Sea Ray har drevet til sammen sju fabrikker i Tennessee og Florida.
- De tre fabrikkene nær Knoxville har den siste tiden gjennomført omfattende produksjonskutt som har bidratt til å redusere vår totale maritime produksjon, men båtmarkedet er fortsatt inne i en voldsom nedgang grunnet svekket økonomi og nervøse kunder, både i USA og i utlandet, sier Brunswick-sjef Dustan McCoy.
Albemarle selges
Denne uken kom det også meldinger om at Brunswick selger en mindre fabrikk, Albemarle Boats i Nord Carolina til den lokale forretningsmannen Scott McLaughlin. Fabrikken, som bygger et stort utvalg typiske nordamerikanske fritidsfiskebåter fra 24 til 41 fot har en kapasitet på 100 båter i året.
Albemarle var en del av Brunswicks «Hatteras Collection». Denne divisjonen består nå kun av merkene Hatteras og Cabo, og salget er nok et eksempel på at båtgiganten jobber hardt med å forenkle produktutvalget og redusere overkapasiteten i USA.
Hva McLaughlin måtte betale for fabrikken er ikke kjent, men han roser i et intervju med lokalavisen Raleigh News Observer verdien av Abermarle-navnet og forhandlernettverket:
-Selv med tanke på dages økonomiske utsikter var det et godt kjøp!
Brunswick har med dette solgt, lagt ned for godt eller midlertidig stengt 15 båtfabrikker i Nord-Amerika siden 2006, i tillegg kommer tilsvarende tiltak ved en lang rekke av konsernets fabrikker i resten av verden. Også skandinaviske båtbyggere under Brunswick-paraplyen har blitt rammet av permitteringer og stengte anlegg det siste året.