Nyheter hver 20. dag
Leif Ottosson og Navico ligger ikke på latsiden. Nyhetsrush gir resultater.
Hovedbildet: Toppsjefen i Navico er fra Sverige.
Mets, Amsterdam
Toppsjefen i Navico innkalte pressen på utstyrsutstillingen Mets for å fortelle om selskapets utvikling. Navico er paraplyorganisasjonen med Lowrance, B&G og Simrad (Yachting). På powerpoitslides kunne han vise at Navico stjeler markedsandeler fra konkurrentene. Tross for en tøff markedssituasjon, så har Navico klart å øke salget i 2012, i forhold til 2011, mens konkurrentene har hatt et redusert tall i følge Ottosson.
Gode avtaler
En av grunnene til at Navico klarer å vokse, er at de har gjort mange avtaler med båtprodusentene. Dette har de klart ved å levere produkter som er enklere å montere for verftene. Navico har en strategi om at de skal stadig levere mer av båtens elektriske systemer. Et eksempel er at de nå lager motorinstrumenter for amerikanske Mercury.
Nyhetsrush
Ingen holder samme tempo på utvikling som Navico. 34 nye produkter ble lansert i 2011, og i 2012 har det i snitt blitt lansert et nytt produkt hver 20 dag. På mets er det mest fokus på den nye plotterserien fra Lowrance med berøringskjerm, samt nyheter fra B&G for seilbåter.
Flinke leverandører
Leif Ottosson kunne også fortelle at en av grunnene til økte markedsandeler, er at de får produktene ut på markedet. De har fått utmerkelse fra Beneteau som beste leverandør av utstyr. For første gang har også utstyrsbutikken West Marine utropt den samme produsenten som«Best suplyer» to år på rad. Det har de gjort med Navico i følge en stolt toppsjef.