White Shark 226
Fransk entusiastbåt
White Shark 226 er en enkel, romslig og temmelig tøff dagsturbåt som takler mange hestekrefter.
Boot Düsseldorf: De amerikanskinspirerte White Shark-båtene fra Bretagne har tidligere solgt brukbart på det norske markedet. Nå håper fabrikken at nyheten 226 i kombinasjon med ny norsk leverandør skal gi merket en ekstra puff.
White Shark 226 er i utgangspunktet et kjapp fiskebåt, med sprekt undervannsskrog og en interessant kombinasjon av klassiske og ultramoderne linjer.
Modellen er primært en enkelt innredet åpen båt, men kan leveres med både bimini, kalesje og seilduktak på rammeverk for den som vil ha litt ekstra beskyttelse. Messebåten var i tillegg utstyrt med «seter» for stående kjøring. Fint for nettopp stående kjøring, men neppe noe som passer for lengre turer. Også dette kan den franske fabrikken endre etter ønske fra kundene.
Styrekonsollen har et digert stuerom som kan gi plass for et lite toalett og i baugen er det rikelig med solsengplass. Solsengen kan naturligvis bygges om til en v-formet sittebenk.
White Shark har rykte på seg for å bygge solide båter, men med såpass enkelt utstyr er vekten likevel moderate 1180 kilo. Klokt nok har fabrikken satt inn en virkelig romslig bensintank på hele 300 liter - og vi liker også å se at ankeret er godt skjult under en lang «peke».
Men båten som var utstilt i Düsseldorf kunne med fordel blitt oppgradert med litt mer bastante rekkedimensjoner og ikke minst en bøyle over vindskjermen. I tillegg er rattvinkelen primært egnet for «halvstående» kjøring. Kanskje vil White Shark justere disse smådetaljene før Oslo Båtimport lanserer 226 på «Sjøen for alle» i mars?
Pris i Frankrike for standard båt er i skrivende stund 32 000 euro uten merverdiavgift. Og båten er altså fransk, ikke polsk, baltisk eller kinesisk, for den del:
- Vi er blant de få fabrikkene som ennå bygger hjemme i Frankrike, understreker eksportdirektør Mark Averhoff, som presenterer båten på kjempemessen i Düsseldorf.
Averhoff trekker i tillegg frem at båten har betydelige fartsressurser. 226 er målt til å passere 51 knop med 250 hk på hekken og et mannskap på to. Største motoralternativ er 300 hk, det bør holde for de fleste!