Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse
Liten båt - stor ferieopplevelse

Liten båt - stor ferieopplevelse

Feriebåten trenger ikke å være stor. Med liten båt og henger dro fire saltvannskrabber til skogs.

Publisert Sist oppdatert

Bak bilen har vi en henger fra Svela og en Terhi Saiman med en 2,3 hesters Honda på hekken. Fordelene med denne pakka anvendeligheten. Hengeren er lett å ha med seg, båten er god å ro og den kan brukes med motor. Første stopp er Mykle som ligger i Buskerud.

Trolsk

Helt nord i Mykle-vassdraget finner vi et idyllisk sted å slå leir. Vannet er reint trolsk etter regnværet. Å sette ut båten er uproblematisk.

– Dette var det enkleste ved hele turen så langt, sier Tone, etter at Audun (8) har fått æren av sjøsettingen.  Vi ror ut i den idylliske innsjøen. Det sies at etter regn kommer i sol. I hvert fall er det idyllisk når disen ligger lett på det blikkstille vannet.

På Terhi Saiman er årene festet slik at årene ikke kan vris. Her høstet vi mange skeptiske kommentarer før turen, men dette kan man selvsagt tilpasse selv med halvåpne åregafler. Men det skal sies at man også fort blir vant til fastmonterte årer. Ikke minst er det en stor fordel for ungene som skal prøve å ro for første gang. Saiman er en perfekt båt å ro. Den glir lett gjennom vannet med fin fart. Tone får heller ikke fullrost den lille robåten, og ungene elsker den. I stedet for å sitte på en båt i 20 knop og se kystlandskapet rase forbi, kan de her ta aktiv del i båtlivet.

Audun får raskt dreis på båten, og etter noen få åretak klarer han til og med å snu båten rundt sin egen akse! Takket være årene som sitter fast.

Anne-Synnøve prøver også, og selv femåringen takler båten som veiere mange ganger hennes egen vekt. Den lille grønne «seimannen» er blitt en av hennes store sommerminner, den første båten hun har rodd.

Velkommen til Helvetesroa

Etter Mykle gikk turen videre til Fjorda i Bjoneroa i Oppland, et vassdrag med 170 kilometer med strandlinje der du kan besøke steder som Lortræva, Haukeræva og Helvetesroa. De noe uvanlige navnene til tross, dette må være et av landets mest idylliske innlandsvann. Vassdraget har så mange avkroker at det også fortelles om fastboende som har rodd seg bort. Få innlandsvann er lagt så godt til rette for besøkende som Fjorda. Har du ikke båt finnes det to steder du kan leie kano, og det er Solvik kanoutleie og Vestland kanoutleie. Midt mellom disse to utleierne er en kommunal utsettingsplass, hvor det også er lagt til rette for parkering. Kart får man kjøpt hos kanoutleierne eller i de lokale butikkene, og det anbefales. Ta også med kompass.

Vi setter ut og kjører innover Velmunden med motoren. Noe som er spesielt med Fjorda er hvor lytt det er. Spesielt om kvelden, når det som oftest er blikkstille, og vanlige samtaler kan høres mange hundre meter unna. Med dette i bakhodet har jeg nærmest dårlig samvittighet når vi kjører av gårde. Undervannsskjær er det også mye av i Fjorda. Selv om vi denne gangen bruker motor, vil jeg generelt anbefale å ta årene fatt, om det er kano, kajakk eller robåt.

Hengertips

Det viktigste når du skal kjøre med tilhenger, uansett om det

er båthenger eller varehenger, er å være påpasselig med at du har lastet slik at kuletrykket er mellom 50 og 75 kilo. Kuletrykket er den delen av tilhengervekten som hviler på bilens tilhengerfeste. Er kuletrykket større kan det gå utover bilens kjøreegenskaper.

– Kjør aldri med henger som er lastet baktung, slik at kulekoblingen løfter seg fra tilhengerestet når du frigjør med håndtaket. Dette er direkte farlig fordi tilhengeren kan begynne å pendle fra side til side, råder Sverre Larsen ved Svela Marine.

På hengeren vi brukte til turen justeres kuletrykket enkelt ved å flytte baugstøtten som vinsjen sitter på.

Priser

En båt med henger og motor kommer på til sammen nærmere 40.000 kroner. God henger er viktig, og en Svela BF750L koster 12.900 kroner. Motoren, som var en Honda BF 2,3 koster 5.994 kroner, og båten, en Terhi Saiman koster 19.995 kroner.

Les mer om turen, utstyret og flere tips for turen i Båtliv nummer 4, som nå er i salg i butikkene!