Kjører RIB fra Horten til Chicago
I en 8,5 meter lang RIB starter far og sønn turen fra Vestfold til Chicago på mandag. Turen skal ta to måneder.
Atlanterhavskryssingen er til ære for deres slektning Magnus Andersen, som seilte over med vikingskip for 122 år siden. Magnus Andersen ble provosert da amerikanerne i 1893 skulle feire 400-årsjubileet for Christopher Columbus’ såkalte oppdagelse av Amerika. Det ville han gjøre noe med. Han fikk bygget en kopi av Gokstadskipet og tok turen over Atlanteren.
Far og sønn Andreas (55) og Alexander (29) Øverland vil hedre sin slektning Magnus Andersen med en tilsvarende transatlantisk ekspedisjon denne sommeren. Ekspedisjonen kaller de «Expedition Modern Norsemen». I vikingenes ånd ønsker de å gjøre turen med åpen båt. Valget falt da på den 8,5 meter lange RIB-en til Andreas Øverland. Som vikingskipet er også den åpen.
Åpen båt
– Vikingene reiste ikke i en moderne og innelukket seilbåt med lugarer, toaletter og varmtvannsberedere. De reiste i en åpen båt eksponert for vær og vind, men samtidig med noen av de mest moderne sjøbåtene verden den gang hadde sett, sier Andreas Øverland. Han påpeker at en RIB byr på mye av det samme.
– Det er null komfort og ingen fasiliteter. Samtidig er det en ekstremt sjøsterk båt, fortsetter han. RIB-en er naturlig nok langt mer moderne enn vikingskipene, utstyrt med to motorer og mye elektronikk, som blant annet gjør navigasjonen mye enklere. Derfor har de også kalt turen for «Expedition Modern Norsemen». Bakgrunnen er at da Magnus Andersen ankom New York med vikingskipet i 1893 ble det publisert avisoverskrifter som «the Norsemen is back».
Vikingenes kjølvann
Reiseruten følger i Leiv Eirikssons kjølvann fra Norge via Shetland, Færøyene, Island, Grønland og over til Newfoundland-kysten i Canada. Videre reiser de oppover St. Lawrence-elven til de ankommer Chicago i USA. Det var også i Chicago Magnus Andersen la til kai i 1893 med vikingskipet. Det samme vikingskipet står i dag utstilt i Chicago.
Moderne hjelpemidler
Turen har mange utfordringer, som større havkryssinger og farlig natur når de av alle ting skal hvile ut på land. Likevel gleder de seg til det de har i vente.
– Det er ikke noe spesifikt jeg kan si vi gruer oss til. Men det vi har grunnleggende respekt for, er vel havet, som også kan vise seg fra den slemme siden. Her har vi også en viss forutsigbarhet med moderne værvarsler. Og en hurtiggående båt kan kjøre fra uværet. Avhengig av hvilken retning det kommer fra, selvfølgelig.
Les mer om ekspedisjonen og historien bak i Båtliv nummer seks som er i salg fra 9. juli. Artikkelen kan også i løpet av de nærmeste dagene leses på Båtlivs app som finnes både til Android og iOS.