TUNGE LØFT: Jarlsø Marina har en Travelift som kan løfte 80 fots båter på 75 tonn. Nå er det klart at marinaen likevel ikke må flytte. Foto: Amund Rich. Løken.
TUNGE LØFT: Jarlsø Marina har en Travelift som kan løfte 80 fots båter på 75 tonn. Nå er det klart at marinaen likevel ikke må flytte. Foto: Amund Rich. Løken.

En gledens dag på Jarlsø

Etter lang tid med usikkerhet går det endelig mot en lykkelig løsning for Jarlsø Marina. Eiendomsselskapet har kommet på andre tanker og åpner likevel for ny, langsiktig leiekontrakt.

Terje Jensen og hans mannskap på Jarlsø Marina har i flere år levd med en uavklart situasjon rundt driften. Eiendomsselskapet har ikke vært villig til å fornye leiekontrakten. Jarlsø er en attraktiv øy med flotte leiligheter i vannkanten, men midt i boligluksusen har Terje Jensen drevet sin slipp og verkstedet i mange år. Det er utviklet planer for å bygge enda flere boliger på bekostning av den båtrelaterte virksomheten, men nå er det gjort en åpning for at Terje Jensen og hans folk likevel kan fortsette.

FORBLIR PÅ JARLSØ: Terje Jensen er storfornøyd med at Jarlsø Marine får fornyet kontrakt med eiendomsselskapet. Foto: Amund Rich. Løken.
FORBLIR PÅ JARLSØ: Terje Jensen er storfornøyd med at Jarlsø Marine får fornyet kontrakt med eiendomsselskapet. Foto: Amund Rich. Løken.

Det store gevinstloddet

-Dette er en gledens dag, smiler Terje Jensen til Båtmagasinet. Som å ta det store gevinstloddet, sier han og sender varme tanker til båtfolket og alle andre som har støttet med gode ord og forståelse for den håpløse situasjonen han har vært i. Det ble et ramaskrik da eiendomsselskapet heller ville ha flere luksusleiligheter enn båtverksted på øya.

Det finnes ikke mange kraner i regionen som løfter 80 fots båter på 75 tonn. Jarslø Marina har akkurat det og den gjør mange tunge løft hver eneste dag. Det var ikke bare eiere av store fritidsbåter som reagerte da tilbudet kunne forsvinne, men også blålysetatene har betraktet slippen og verkstedet som en helt nødvendig beredskapshavn.

Boliger for alle pengene

STRATEGISK PLASSERT: Jarlsø Marina er ikke bare mye brukt av fritidsbåtfolket. Marinaen er også beredskapshavn for blålysetatene. Foto: Amund Rich. Løken.
STRATEGISK PLASSERT: Jarlsø Marina er ikke bare mye brukt av fritidsbåtfolket. Marinaen er også beredskapshavn for blålysetatene. Foto: Amund Rich. Løken.

I "oppsigelsestiden" kom det opp ideer til alternative plasseringer av marinaen, som på den store og attraktive Esso-tomten på Vallø som også har dypvannskai. Men også her var grunneierne mer opptatt av å fylle på med attraktive boliger enn båtverksted. Hele tiden, mens debatten har herjet, har Terje og mannskapet hans jobbet som før, men med usikkerhet og en uavklart situasjon hengende over seg.

Godt politisk håndverk

I dag ber Terje Jensen oss sende noen rosende ord til Tønsbergs politikere som han mener har vist handlekraft og gjennomføringsevne. Kommunestyremedlem Per Martin Aamot, leder av utvalg for plan og bygg, har vært en primus motor for å finne en god løsning. Han sier til Tønsbergs Blad at «jeg har ikke gitt meg en millimeter».

-Etter møter med Jarlsø Eiendom og Jarlsø Marina, kom vi fram til en løsning med en forlenget avtale. Dette ser lovende ut, sier Aamodt.

«Kan leve med justeringene»

Og løsningen er at Jarlsø Marina skal eksistere videre, selv om det blir en liten reduksjon i omfanget på tomten. Den nåværende verkstedhallen skal etter den nye planen rives og hovedverkstedet flyttes til en lagerhall ved siden av. Det blir noen færre opplagsplasser og det skal bli parkering der verkstedhallen i dag ligger. Det er også en forutsetning av traveliften forblir slik som i dag.

-Vi kan fint leve med disse justeringene. Det viktigste nå er at vi kan ta av en tung ryggsekk og konsentrere oss om fortsatt å være til for båtfolket, og ikke minst tilby alle som har sjøen som sin arbeidsplass, rask hjelp, sier Terje Jensen til Båtmagasinet.