Overtar tre daycruisermerker
Honda-importør Kellox kjøper agenturet på Coaster, NorthMaster og OceanMaster fra Flyt Marine.
Nylig ble det kjent at den finske AMT har inngått avtale med Yamaha Motor Scandinavia, som eksklusiv leverandør av båtmotorer. Tidligere er AMT-båtene blitt solgt med Honda på hekken her i Norge.
Nå slår Honda-importør Kellox tilbake og satser på daycruisermerkene Coaster, NorthMaster og OceanMaster. Dette er båter nordmannen Knut Haneborg har fått utviklet og satt i produksjon i Polen.
–Vi har veldig stor tro på god match mellom disse båtmodellene og Hondas og Tohatsus motorserier. Med disse båtmerkene og våre to sterke motorserier vil vi kunne sette sammen en rekke flotte båtpakker i flere størrelser og til mange ulike bruksområder, sier administrerende direktør i AS Kellox, Per-Anton Vinje i en pressemelding i dag.
Kellox vil kunne rigge båtene med motor og bunnstoff før levering til forhandlere. Med nøkkelferdige båter blir det enklere for forhandlerne å levere båter i den travle høysesongen når alle vil på sjøen. Honda-importøren selger ikke direkte til sluttbruker.
AS Kellox har importert og distribuert Honda MC siden 1959, Honda Outboard siden 1970 og Tohatsu Outboard siden 1975, og Vinje legger ikke skjul på at det skjer mye bransjen nå. Tidligere i sommer kom nyheten om stans i produksjonen av Evinrude-motorene, og det er nå klart at Sting og Nordkapp blir utstyrt med Mercury på hekken, mens markedsleder Yamaha nå har lagt AMT til sine portefølje av populære daycruisere, skjærgårdsjeeper og styrhusbåter.
– Innen marine har det skjedd flere ting globalt og lokalt det siste året, og nå var det et gunstig tidspunkt for Kellox å gjøre disse grepene på. At vi i tillegg har hatt en god sesong i 2020 og forventer omtrent tilsvarende god 2021-sesong, gjør selvsagt beslutningene om satsing noe enklere, avslutter administrerende direktør Per-Anton Vinje i AS Kellox.