PRØVER MOTOREN: Ole Evinrude selv til rors.

111- åringen som hoppet ut av markedet

Da forbrenningsmotoren ble oppfunnet i 1860 var det lenge liten interesse for nyvinningen. Motorene gikk jo så fint med damp. Derimot var ikke dampmaskinene så velegnet til fritidsbåter.

I 1896 dukket det opp en ny oppfinnelse på det amerikanske markedet. «The American», produsert av American Motor Company i New York, var en ensylindret påhengsmotor med gir i form av en variabel propellstigning som kunne kontrolleres fra toppen av maskinen. Den kunne fås i to versjoner; bensin og parafin.

Bensintanken var i likhet med de fleste av dagens modeller separat, men forgasseren var montert på tanken. Ferdig luftblandet bensingass ble altså suget inn i motoren gjennom en slange. Motoren var luftkjølt og kunne yte én til to hestekrefter. Det ble påstått at den kunne drive en 12–16 fots båt i 5–7 knop. Salget gikk dårlig, og kun 25 eksemplarer ble bygget. Dessverre finnes det ingen eksemplarer av disse i dag. Det skulle gå et par tiår før påhengeren var moden for markedet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER