Navico blir båtbygger

Navico er mest kjent for plottere og kartsystemer, men elektronikkprodusenten har kjøpt HOC, og vil bygge smarte båter.

Publisert Sist oppdatert

Mallorca

I forbindelse med Navicos presentasjon av nyheter på Mallorca i slutten av mai, får Båtliv vite at elektronikkprodusenten med kjente merkevarer som Simrad, Lowrance og B&G nå også vil satse på båtbygging. Navico kjøpte i fjor svenske Hoc, som har vært tidlig ute med å utvikle et smartbåt-konsept lignende det vi kjenner fra moderne biler som Tesla.

Men HOC er ingen elbåt. Den er utstyrt med en Volvo Penta D6 som yter 400 hestekrefter. Dette er en rask og komfortabel daycruiser med god plass om bord.

Båtliv fikk en tur på fjorden med Hoc 33 sammen med gründer Wilhelm Djurberg. Hans idé har vært å bygge en moderne og praktisk båt basert på digitale systemer med enkelt brukergrensesnitt. Hele dashbordet er en stor skjerm, og båten betjenes av et nettbrett med apper.

Bil

Djurberg starter båten ved å trykke på en knapp, slik man starter en datamaskin, og da aktiveres også skjerm og funksjoner, som på en bil.

Båtliv har tidligere prøvekjørt HOC 33. Les også: Viser morgendagens båtliv (for abonnenter)

Gjennom kjøp av HOC sikret Navico seg systemet Yacht Defined, som HOC-gründerne har utviklet. I første omgang var dette et strategisk kjøp av en plattform for utvikling av såkalte «Internet of things» i båter. Det er ved å koble sammen ulike funksjoner i båten i et digitalt brukergrensesnitt at vi kan snakke om smarte båter. I HOC er det 127 slike sammenkoblinger.

Nå er Navico klare for å gire opp produksjonen av HOC-båter, bekrefter nordmannen Knut Frostad, som leder den digitale satsingen i selskapet. Navico leter etter egnede produksjonsfasiliteter utenfor Sverige, hvor båtene bygges i dag. Både Frostad og Djurberg har omfattende erfaring med seiling, og den svenske gründeren utelukker ikke at HOC i fremtiden også vil satse på seilbåter.

I videoen her viser Djurberg mange av båtens egenskaper.