Otam 80
Her kjører 80 fot i 54 knop!
Otam 80 på 68 tonn cruiser i 45 knop. Bli med om bord! (Video)
Det er heftige saker når 68 tonn som er 80 fot langt skal skyves opp i topphastigheten som er 54 knop. Otam 80 er ikke laget for den miljøbevisste eieren, men heller en som ønsker både stor båt og høy fart. Fartsyachten veier 68 tonn fullastet. Dieseltanken rommer 12000 liter, altså omtrentlig 10 tonn av båtens totalvekt, da en liter diesel veier 0,84 kilo per liter. 12.000 liter diesel er ikke billig å tanke opp, men du kan sikkert regne med noe rabatt om det blir aktuelt. Men bryr man seg så mye om slik «smårusk» når man kjøper en båt til 64 millioner kroner?
– Sitt!
Fartsyachten ble vist på Cannes Yachting Festival i forrige uke. Der fikk Båtliv også anledning til å bli med ut på en prøvetur. Noe vi absolutt gledet oss til. Men det ble en nedtur da vi så hvor mange andre det var som var invitert. Om bord var om lag 20 mennesker, både journalister og muligens potensielle kunder. Vi benket oss på styrbord side på akterdekket. Alle ble beordret av et godt organisert mannskap om å sette seg ned.
– Det blåser mer enn dere tror og vi ønsker ingen overraskelser, forklarte en i besetningen. Vi kaster loss og brummer ut havna. Folk stopper opp og tar bilder av 80-foteren. Selv de som er på tur ut i de største yachtene snur seg og tar fram mobiltelefonen for å digitalisere 80-foteren som et minne fra båtfestivalen.
Som buss i 100
Vi kommer ikke opp i så høy fart før alle ute på akterdekket skjønner at her er det tryggest å sitte ned, godt planet. Drevet er Trimax, som fungerer som et Arneson-drev – altså et overflatedrev. Vannet står ut lenger akter for båten, og det skummer og piskes opp. På akterdekket sitter vi godt beskyttet mot fartsvinden. Båten har kommet lenger ut og gir sakte, men sikkert mer og mer gass mot toppfarten.
Er dette farten? Var det alt? Det føles nærmest som vi kjører i 30 knop. Vi tar opp mobilen som vi på forhånd har koblet opp mot GPS for å følge turen. Og jo da, vi er så å si i topphastigheten, over 50 knop. Hva skal man si? Jo da, det går jo fort. Men det er omtrent som å sitte på i en buss som går i hundre. Høydepunktet blir når et helikopter som er bestilt kommer for å ta bilder av båten. Den legger seg foran båten, med siden vendt mot båten, for så å gjenta dette flere ganger både akter og foran til bildene er i boks.
Turen med Otam 58 HT fra i fjor: