Her er Windys nye limousin for rikingene
Dette er en Windy. Og den er beregnet kun for rike yacht-eiere.
Mye nytt skjer i Windy. Den norske yacht-designeren Espen Øino har designet Windys siste båt. Men dette er en båt som ikke blir for hvermannsen. Den nye åtte meter lange Limo Tender skal være med å sette ny standard for et etterlengtet behov for eiere av superyachter.
Som en ekte limousin
Windy Limo Tender vil komme i to versjoner. En på åtte meter, som nå er ferdig, samt en litt større på ni meter. Som navnet sier er den nye båten desiignet som en limousin, der føreren sitter foran i en åpen cockpit, og eieren kan sitte uforstyrret akter. Limo Tender har plass til opp til ti passasjerer, samt et mannskap på to. Båten har fått dobbelinstallasjon med Volvo Penta 220-drev. Topphastigheten skal være 40 knop. Størrelsen på tenderen er så den skal passe i garasjen til en superyacht på 70 meter (230 fot), uten at det er spesifisert hvem som er eieren. Eieren ønsker også minst mulig oppmerksomhet, og vi får derfor heller ikke vist bilder fra innsiden av tenderen.
– Banebrytende
Knut Heiberg Andersen i Windy betegner den nye satsningen som et banebrytende prosjekt. Han har kjent Espen Øino de siste 20 årene, og de har ofte snakket om å få til noe sammen. Etter at de bestemte seg for å lage den nye tenderen har oppmerksomheten fra yachtmarkedet vært stort.
– Oppmerksomheten rundt våre prosjekter i samarbeid med Espen Oeino International så vel som Dubois Naval Architects Ltd har langt overgått våre forventninger og dette viser at vår strategi om å tilby Windy-kvalitet i dette segmentet er riktig. Samarbeidet vil bli utvidet til å omfatte både tender-båter så vel som andre prosjekt som organiseres under Windy Yacht Projects, sier Heiberg Andersen til Båtliv.
Innpass i ekskusivt marked
Dette er riktignok ikke den første tenderen Windy har laget. I 2009 lanserte Windy Dubois SR52 Blackbird. Den første som ble sjøsatt var kjøpt av Kjell Inge Røkke som skulle bruke den som tender til seilyachten. I ettertid er det blitt produsert flere Windy Dubois SR52 Blackbird.
– Da vi lanserte Windy Dubois SR52 Blackbird innså vi hvor perfekt våre kunnskaper og arbeid matchet krav fra superyachteierne, sier Heiberg-Andersen.
Windy har levert den første båten, som går under betegnelsen Windy EØ Limo Tender. EØ står for Espen Øino som har designet noen verdens største superyacher, og dermed kjenner godt til dette eksklusive markedet. Øino designer yachter for verdens rikeste. Flere av yachtene er blant verdens største i sitt slag. Den største er Windy sikter seg inn mot yacht-markedet og har innledet samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino «Al Said» på hele 508,6 fot, eller 155 meter. Han har også designet 140 meter lange «Victory» som ble sjøsatt i år, 133,9 meter lange «Serene» og 126,2 meter lange «Octopus», for å nevne noen av de største.
Fritidsbåter fra Windy Yacht Projects?
Båtene i Windy Yacht Projects vil bli produsert på verftet i Västervik i Sverige. Der er det laget en egen hall for spesialprosjekter.
Vi har tidligere spurt Heiberg Andersen om samarbeidet med Espen Øino kan prege deres øvrige produksjon til fritidsbåtmarkedet.
– Det kan godt hende. Vi har det på agendaen, sier Heiberg-Andersen.