God gammel årgang
– Yamarin 600 Big Ride er som en flaske Chateau Petrus, sier Tuija Soikkeli. Han snakker om den beste årgangsvinen fra 89. Yamarin har børstet støv av Big Ride. Vi har prøvesmakt årgangsbåten.
Det er litt småkaldt i Oslofjorden, øst for Nesodden. Yamarin stiller deres nyeste båt til prøvekjøring for Båtliv, en ny bowrider i seksmeterklassen.
Men en annen båt fanger minst like mye oppmerksomhet. Davy Gustafson, tidligere verdensmester i vannjet, har tatt plass bak en modell som er blitt relansert fra Yamarin.
– Krever erfaring
Med 150 hestekrefter på hekken er det ikke noe tvil om at Yamarin 600 Big Ride vil sparke godt i fra. Dette er en rask og sportslig båt, og produsenten legger ikke skjul på at den er tiltenkt erfarne båtførere. Båten er veldig lett, og derfor også økonomisk å kjøre. Det skyldes den strømlinjeformede utformingen og steglister med varierende vinkel.
– Her er det nærmest rundt bunn. Man må derfor være forsiktig og ikke svinge for krapt i stor fart. Da kan den slippe, sier Davy Gustafson.
Rå akselrasjon
Vi tar plass til rors, med Gustafson ved siden av oss. Han forteller at båten veier bare 470 kilo. To personer er derfor en betydelig vektøkning. Båten er testet i over 60 knop, og det kan vi love føles fort i en båt med en bredde på rett under to meter og seks meters lengde. Til tross for sin lave vekt, båten er godkjent for opptil fem personer.
Vi gir full gass og båten får en enorm akselrasjon. Det føles som om innvollene dyttes mot seteryggen, men før vi får summet oss er vi oppe i 50 knop. Speedometeret fortsetter å flytte seg og ender på 54 knop.
Se film (Teksten fortsetter etter filmen):
Økonomisk i fart
Yamarin Big Ride er ifølge den finske produsenten økonomisk å kjøre, selv i høy hastighet. Med en marsjfart på mellom 36 og 46 knop er forbruket bare 0,75-0,80 per nautisk mil. Det er i så fall veldig lite! Det vil si at man i denne lille båten kan rase avgårde i stor fart i 130 nautiske mil, på en tank. Og vil du på langtur byr til og med båten på en enkel kabin. Båten leveres standard med offshore-seter
For å tåle den harde påkjenning opptil 60 knop gir, er båten forsterket i skroget betydelig.
– Blir denne båten satt i serieproduksjon igjen?
– Nei, vi vil produsere båtene etter hvert som vi får inn bestillinger, sier Gustafson. Hvor mange båter de kommer til å produsere i året har han ikke noen formening om. Det avhenger av fartsglede og nostalgi blant kjøperne.
Se Yamarin 61 CC med to forskjellige motorer
Tekniske spesifikasjoner Lengde: 6,00 meter Bredde: 1,95 meter Vekt: 470 kilo Bensintank: 110 liter Antall personer: 5 Motorstørrelse: 150 hk |