Follopolitiet har kjøpt båt
Follopolitiet skrev i dag under kontrakt på ny båt med Ballistic Norge. Sammen med Fische marine leverer de en spesialbygd 780 med Evinrudes nye 250 HK High Output motor.
Det var en opprømt Lars Erik Aks fra Ballistic som ringte Båtliv i ettermiddag. Det har vært mye hemmelighetskremmeri rundt denne handelen, og mange aktører har vært på markedet for å levere båt til en så krevende tjeneste.
Follo-politiet har hatt en båt på lån en uke. Denne var satt opp med 2x200 HK. Den nye båten vil også bli forberedt for dobbelinstallasjon, men leveres i første omgang med en motor. I følge brødrene Aks som driver importen av Ballistic i Norge, mente politiet dette var den klart beste båten de har prøvd. Det harmonerer jo godt med vår egen konklusjon etter at vi krysset Skagerakk med en tilsvarende båt våren 2006. Den vant testen i konkurranse med fem andre kvalitetsriber. Her tilbakela vi i sammarbeid med TV2 hjelper deg en test på 300 sjømil i begynnelsen av april med både snø og sol på turen.
–Dette er et kontraktssamarbeid mellom oss og Fische Marine. Uten deres deltagelse ville det blitt vanskelig. Politiet stiller strenge krav til teknisk support, og derfor ble Fisches rolle viktig. De vil kunne serve båten når som helst, og om vinteren vil den bli plassert på henger hos Fische hvor den skal være fullt operativ, sier Odd Erik Aks.
Båten som skal levers til våren, vil være en ombygd utgave av standard modellen. Blant annet vil den ha doble bensintanker. Det vil si den tar om bord 500 liter bensin, som gir den en enorm rekkevidde.
Det sørafrikanske verftet som bygger skroget, setter i gang med en gang, og vi snakker om et spesialbygg. Den skal blant annet ha en renere layout, med mindre seteplasser og mer åpne flater. Den skal lakkeres og utstyres med politiets logoer. Den skal ha spesiell belysning og får radar, sier Aks.
Her er noe av det vi skrev etter å ha kjørt Ballisticen til tre land på 24 timer.
”I Sør-Afrika kjører man ”Trans Agulhas". Et løp på over 1000 km i noe av verdens tøffeste farvann – rundt sørspissen av Afrika. Her går det ofte i over 70 knop i tidvis grov sjø. En av våre testbåter, Ballistic 780 har vunnet dette racet tre ganger de seneste årene. Derfor var det jo ekstra morsomt å se den i aksjon i nordiske farvann.”
”Jeg kjørte Ballistic fra Koster til Marstrand, og ble imponert over båten. Den suste over bølgene som en ung Lasse Kjus i utforløypene, fulgte tett over bølgekammene og landet mykt på baugen i full angrepsposisjon.”
”Noe nærmere en ræserbil på sjøen kommer du ikke. En krevende båt å kjøre, men samtidig var den så riktig utformet på førerplass at du lett følte deg som herre og mester. Båten er ment for både lek og hygge. Som alltid i båter med så mye motor og fart handler det om å holde seg fast. Her var det gripehåndtak nok. Denne båten tåler alt og litt til. Når du skyter som en pil ut av vannet går det bare en vei uansett hva man støter på, og det er rett frem. Sammenlignet med alt annet vi har kjørt av båter i det åpne segmentet, overbeviser Ballisticen på sin helt spesielle måte. Skroget har ikke step, men utformingen av steglistene gjør at båten går rett frem uansett hvordan sjøen kommer på båten. Utrolig retningsstabil RIB som oser trygghet og kraft i skjønn forening.”
Kjøreegenskaper: Fantastisk
Trygg: Overlegen med riktig skipper
Ergonomi: Suveren, kombinasjonen gass (venstre hånd) og høyden på stolene
Forbruk: Cirka 40 liter i timen (Vollen-Strømstad)
Pris: 585 000 i testversjon
Motor: Evinrude 250 HK E-TEC (totakt)
Fart: 48 knop
Terningkast: 6
Spesifikasjoner
Produsentens spesifikasjoner:
CE kategori: B
Lengde: 780 cm
Bredde: 250 cm
Vekt: ca. 1850 kg m/250 hk motor og full bensintank
Max. personer 15
Max. motor: 300 (500) HK
Fart 40-55 knop (70 knop)
Introduksjonpriser:
Komplett m/Evinrude 150hk E-tec Kr 519.000 (ca. 37 knop)
” 200 ” Kr 549.000 (ca. 44 knop)
” 250 ” Kr 585.000 (ca. 50 knop)
www.ballisticboats.no