Fergebølge skadet testbåt
Enorm hekksjø fra hurtigferge mellom Kristiansand og Danmark, skadet vår testbåt som lå fortøyd ved brygge halvannen mil unna.
Stort bilde: Vi badet og koste oss i Kragevika, og trodde vi lå trygt inntil fergebølgene kom. På bildet Camilla og Stella Stavrum og Henrich Nissen-Lie.
Bølgene traff oss ved klokken 20:30-tiden torsdag 26. Juli, da vi lå fortøyd ved trekai i Kragevika på Flekkerøya ved Kristiansand. Jeg så bølgene komme noen sekunder før de traff - lange bølger som reiste seg mot land – og fikk fisket fram en løs fender, som jeg plasserte høyt oppe mot bryggekanten.
Båten var godt fendret fra før, men bølgene kastet vår Skorgenes Nordic mot bryggekanten med så stor kraft at kryssholtet akter på styrbord side ble revet løs. Kone og barn gikk over ende under dekk. Vi hadde fortøyd forsvarlig med spring i tillegg til akter- og forfortøyninger med god visning.
Advarsel
Det viste seg at bølgene stammet fra en stor hurtigferge som passerte i Byfjorden omtrent en halvtime før hekksjøen traff oss med stor kraft. Siden fikk vi høre fra flere hold at båter var blitt skadet ved denne brygga.
– Det burde stått en advarsel mot å fortøye på den brygga, fikk vi opplyst da vi henvendte oss til Kristiansand havnekontor etter episoden.
Master Cat
Havnevakten kunne fortelle at det er fri fart for fergene i Byfjorden utenfor Kristiansand. Både Color Line og Masterferries har ferger som skaper stor hekksjø, men det var særlig fergeavgang klokken 20:00 torsdag kveld som skapte store bølger for oss. Mye tyder derfor på at denne gikk med spesielt høy fart ut fjorden. Vi lå halvannen mil unna fergeleiet, og bølgene brukte omtrent en halv time fra fergen passerte til de nådde oss.
Rederiet skriver selv følgende om fergen på egen hjemmeside: ”Master Cat er et teknologisk velprøvd vidunder. Fire maskiner, hver med 20 sylindere som yter ca 39 000 hestekrefter, gjør at turen til Danmark kan gjennomføres på bare 2 små timer!”
Gode fortøyninger
Lokale folk vi snakket med fortalte at flere båter var blitt skadet mot den samme brygga tidligere. En seiler vi traff fortalte at han hadde fått ødelagt rekka og skadet skutesiden mot den samme brygga noen år tidligere.
Skorgenes Nordic er en 35-fots flybridgebåt, som er godt utstyrt med fire solide kryssholt på hver side. For oss ble opplevelsen en påminnelse om at tilsynelatende lune og gode havner ikke nødvendigvis er trygge, og at man alltid må fortøye godt med lange spring og for- og akterfortøyninger. Trossene bør også være elastiske for å dempe rykkene som store bølger skaper.
Etter uhellet la vi oss ut fra brygga med anker akter og lang trosse i land. Da red vi av fergebølgene, og lå trygt i le for vinden som ulte over heiene og pisket opp fjorden sist fredag.
Har du synspunkter på hurtigferga i Kristiansand? Sin din mening på batlivs debattsider her.