STORTINGSVALGET 2025:

IKKE LENGER LOV I BYSUNDET? Minipartiene både på borgerlig og sosialistisk side vil stramme inn regelverket for vannsscooterbruk

MDG, KRF og SV vil stramme inn bruken av vannscootere

Båtmagasinet vil i en serie artikler sette fokus på båtpolitikken foran Stortingsvalget 2025. Får SV, MDG og KRF det som de vil, så blir det kraftige innstramminger i bruken av vannscootere. Ta Båtmagasintes valgomat og se hvilket parti du er mest enig med i båtpolitikken.

Publisert Sist oppdatert

Mens Høyre, FRP og Arbeiderpartiet synes at det fungerer bra som det gjør, vil SV, MDG og KRF ha tilbake reglene slik de var før mai 2017. Det betyr i så fall en kraftig innstramming i bruken av vannscootere slik vi kjenner det i dag. 

Før 2017 var det et forbud mot vannscootere i Norge, med visse unntak og dispensasjoner. Fra 2013 ble reglene endret slik at vannscootere i utgangspunktet var tillatt utenfor 400 meters avstand fra land i sjø og 500 meter i ferskvann, men med visse begrensninger. 

I 2017 ble vannscootere likestilt med andre motoriserte fartøy på sjøen.

TA BÅTMAGASINETS VALGOMAT, og se hvilket parti du er mest enig med i båtpolitikken:

Regler før 2017, oppsummert:

  • Generelt forbud:Det var et generelt forbud mot bruk av vannscootere i Norge. 
  • Unntak fra forbudet:Kommunene kunne gi dispensasjon og åpne enkelte områder for vannscooterkjøring, men dette var begrenset. 
  • Forbudsbelter:Utenfor forbudsbeltene på 400 meter i sjø og 500 meter i ferskvann fra land, kunne vannscootere brukes. 
  • Transportkjøring:Det var tillatt med transportkjøring i forbudsbeltene, med en maksfart på 5 knop og i rett kurs. 
  • Forbudte områder:Det var forbudt å kjøre i verneområder, elver og innenfor oppmerkede badeområder. 
  • Lokale forskrifter:Kommunene hadde myndighet til å innføre ytterligere begrensninger eller forbud i sine områder. 
  • Endringer i regelverket:I 2013 ble forbudet i stor grad opphevet utenfor forbudsbeltene, etter innvendinger fra ESA (EFTAs overvåkningsorgan). 

Viktig å merke seg:

  • Forbudet var opprinnelig begrunnet med hensynet til natur, næring, sikkerhet og støy. 
  • Regelverket ble endret i 2013 som følge av innspill fra ESA, som mente at de opprinnelige reglene var for strenge. 
  • Fra 2017 ble særforskriften om vannscooter opphevet, og vannscootere ble i utgangspunktet likestilt med andre motoriserte fartøy når det gjaldt bruk i norske farvann.