Kypriotisk-ukrainsk nyskapning:

OPPSIKTSVEKKENDE: Katamaran eller hydrofoil? Proteus 310 er begge deler.
OPPSIKTSVEKKENDE: Katamaran eller hydrofoil? Proteus 310 er begge deler.

Artig konsept med dyster bakgrunn

Proteus 310 er på alle måter en svært annerledes båt. Dette er en elektrisk hydrofoil-katamaran med kapasitet for tre personer, og både rekkevidde, fart og evnen til å tåle en del sjøgang imponerer.

Publisert Sist oppdatert

Boot Düsseldorf

INNREDNING: Fly-inspirert ratt og vannscooter-sal viser at dette er en uvanlig fritidsbåt.
INNREDNING: Fly-inspirert ratt og vannscooter-sal viser at dette er en uvanlig fritidsbåt.

Men dette innebærer mye avansert stabiliseringsteknikk, nyutviklete datasystemer og avansert materialbruk, og prisen blir temmelig stiv: 45 000 euro uten moms er mye penger for hva som mest av alt minner om en avansert prototype. 

 Uten at dét virket som å bekymret karene vi traff på Boot Düsseldorf 2024. Ikke alle fall akkurat nå. For det kom raskt frem at ukrainske designutviklere er dypt involvert i det kypriotiske firmaet. Dermed prioriteres tydeligvis ikke de rent kommersielle mulighetene foreløpig så veldig høyt.

«Neste generasjon sjødrone»

Den engelsktalende Proteus-representanten på messestanden oppsummerte gjerne bakgrunnen, med et distinkt slavisk tonefall:

– Proteus 310 deler mye av teknikken med neste generasjon ukrainske sjødroner som skal settes inn mot russiske marinefartøyer, slo han fast uten å nøle.

Se video av Proteus 310 (ekstern lenke)

Vi har naturligvis ingen mulighet til å verifisere denne påstanden og ba ikke akkurat om detaljer for de kommende sjødronene, men de tekniske dataene for Proteus 310 er slett ikke hemmelige. Båten er 3,1 meter lang, 1,4 meter bred og veier 145 kilo tørr. Motoren yter 6 kW, ifølge Proteus tilsvarer dette en bensinmotor på rundt 18 hestekrefter.

Med et 15 kWh batteri er rekkevidden 85 nautiske mil, altså kan du regne med imponerende fire timers driftstid med en marsjfart på 20-22 knop. Toppfarten er 26 knop. Interessant nok har Proteus valgt den noe rimeligere og mer robuste jernfosfat-teknikken (LiFePo) for batteriet, men prisen blir uansett altså temmelig stiv.

Fly-lignende teknikk

Foilene skal takle en del sjøgang takket være noe som minner om fly-teknikk, med automatisk stabiliserende flapser og balanseplan. Men for røffe forhold fungerer Proteus 310 også som en deplasementbåt ved å trekke opp foilene. Da synker rekkevidden til 45 nautiske mil i fem knop.

Så hva med navnet? Det sier kanskje litt om både båten og om utviklerteamet: Proteus, eller Protevs på norsk var en gresk sjøgud med mange egenskaper, han kunne blant annet spå om fremtiden, endre form etter behov - og skal ha vært sønn av selveste Poseidon!

VINGER: Normalt «flyr» Proteus 310 over vannet, men begge settene folier kan trekkes helt opp for strandsetting eller drift på grunt vann. Katamaranen kan dessuten opereres som ren deplasementbåt om ønskelig.
VINGER: Normalt «flyr» Proteus 310 over vannet, men begge settene folier kan trekkes helt opp for strandsetting eller drift på grunt vann. Katamaranen kan dessuten opereres som ren deplasementbåt om ønskelig.