ELEKTRISK:
ELEKTRISK:

Satser tungt på utenbords elmotorer

Det elektriske skiftet er godt i gang, og selv om bilindustrien er langt foran, skjer det spennende ting på den maritime fronten.

Publisert Sist oppdatert

Nylig kjøpte bilgiganten General Motors seg inn med en 25 prosent eierskap i selskapet Pure Watercraft i Seattle. Dette betalte de 150 millioner dollar for. Selskapene skal sammen videreutvikle teknologi for elektriske utenbordsmotorer som Pure Watercraft har jobbet med i flere år.

Etter GMs investering skal selskapet nå være verdt svimlende 600 millioner dollar.

Pure Watercraft har utviklet en teknologi for elmotorer som forsynes med elektrisitet fra lithiumionbatterier. I første omgang dreier det seg om motorer som leverer en effekt tilsvarende 25 – 50 hk med en tradisjonell forbrenningsmotor. Deres 25kw motor med et 8,85 kWh batteri har en effekt som er sammenlignbar med en 50-hester. I USA er denne motoren priset til 16.500 dollar eller om lag 150.000 norske kroner. Det er kostbart, men samarbeidet med GM vil skape større volumer og dermed lavere priser på litt sikt.

Vektmessig veier denne motoren 50 kg, og batteriet veier 53 kg. Batteriene er bygget i et modulært system slik at man kan koble flere batterier for å få den rekkevidden man ønsker.