Florø-bedrift vil elektrifisere fritidsbåtene

Evoy heter bedriften som har utviklet en elektrisk motor og batteripakke som kan settes inn i nye og gamle båter.

Publisert Sist oppdatert
GRÜNDER: Leif A. Stavøstrand.

– Nå jobber vi hardt med å sette sammen og laboratorie-teste teknologien. Vi regner med å være klar med de første systemene på markedet høsten 2019, forteller grunnlegger Leif A. Stavøstrand til Dnb.no. Den tidligere skipsføreren, oljebase-direktøren har fått Katapult Ocean inn på eiersiden.

CEO i Katapult Ocean, Maren Hjorth Bauer, er svært optimistisk til Evoy.

– Vi valgte å investere i Evoy fordi de har et utrolig potensiale, både når det gjelder bærekraft og kommersielle muligheter. De er «first mover» i bransjen, med et helt unikt produkt, og de vekker allerede masse interesse både fra markedet og fra kunder som vil bytte ut dieselmotorer. Dessuten er det fantastisk å jobbe med folk som virkelig kan bransjen, forteller hun.

Markedet

Teknologien er basert på en elektrisk motor og en batteripakke som settes inn i eksisterende båter – både gamle og nye. Selskapet produserer altså ikke båtene selv. Systemet er komplett med både motor, batteri og lader. I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100-600 hestekrefter.

Han sikter seg inn mot mindre, hurtiggående arbeidsbåter (7 til 9 meter), som går korte avstander om gangen. Typisk båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.

Potensialet for teknologien går langt ut over Norges grenser. Med nær én million fritidsbåter og over 200.000 elbiler har Norge den høyeste tettheten i verden på både fritidsbåter og elbiler, og er dermed et naturlig utgangspunkt når Evoy skal ut i markedet. Markedet for segmentet Evoy opererer i omsetter for 10 milliarder dollar i året. Vanvittig potensiale, konstaterer Stavøstrand.

 Vekst

Nå har den tidligere sjøkapteinen og oljebase-direktøren, sammen med faren sin, utviklet en teknologi som sparer miljøet for skadelige utslipp fra dieseldrevne fritidsbåter. Det var omtanke for miljøet som fostret ideen, men Stavøstrand er tydelig på at økonomi også spiller inn, både for selskapet og for båteiere som «går elektrisk».

– Det er klart vi er optimistiske. Vi har utviklet en teknologi og et system som ikke eksisterer i dag. På sikt kan potensielt hele båtsegmenter elektrifiseres, og det vil ha en vanvittig, positiv innvirkning på miljøet globalt, forteller han.

Selskapet forventer vekst fremover og er i dialog med DNBs Maria H. Bøthun om vekstlån. Maria jobber som strategisk rådgiver og er ansvarlig for gründer- og vekstsatsningen til DNB på Vestlandet. Også hun har store forventninger til selskapet.

– Dette er akkurat denne type selskap vi ønsker å løfte frem. Det er flere grunner til det; det er et grønt selskap som utvikler ny teknologi, og de er dessuten skalerbar. Jeg gleder meg til å følge dette selskapet videre, sier Bøthun.