New Zealand:

REDNINGSBÅT: Den nye båten er en Rayglass Protector, bygget på New Zealand.
REDNINGSBÅT: Den nye båten er en Rayglass Protector, bygget på New Zealand.

«Resirkulert» redningsbåt med 600 dieselhester

Kiwiene satser på gjenbruk og svensk-tysk dieselkraft. En følgebåt som ble brukt under America's Cup er bygget om til redningsbåt og utstyrt med to OXE dieselpåhengere.

Publisert

Dette er en liten fjær i hatten for den svenske motorfabrikken. Båten skal brukes av Coastguard Mana i den nordre delen av Cooksundet, det brede, havåpne stredet som skiller New Zealands to hovedøyer.

Cooksundet er verdenskjent - eller snarere beryktet - for vanskelige og innimellom svært farlige sjøforhold. Det er også langt mellom skjermede havner og ingen mulighet for søke ly på andre måter. Da må redningsfolkene kunne stole hundre prosent på redskapen.

Utgangspunktet for den nye redningsbåten er en Rayglass Protector, produsert i Auckland. Under America's Cup ble 26 slike båter benyttet som følgebåter, og med inntekter fra et lotteri ble en av disse kjøpt inn, bygget om og utrustet med doble 300-hestere fra svenske OXE.

ORIGINAL: OXE har høytliggende gir, clutch og reimoverføring.
ORIGINAL: OXE har høytliggende gir, clutch og reimoverføring.

BMW-blokk

Denne maskinen, som ble lansert for to år siden, er basert på en treliters rekkesekser fra BMW, og som på de mindre OXE-motorene er drivlinjen original. OXE har gir med hydraulisk clutch montert under selve motorblokken, sjaltingen skjer altså ikke i undervannshuset. Kraftoverføringen ned gjennom stammen går dessuten via en kraftig drivreim, noe som helt eliminerer behovet for nittigradersgir.

Målet er å isolere sårbare tannhjul fra motorens enorme dreiemoment og propellens motstand. Dette er særlig viktig ved de raske, ofte harde girskiftene en redningsbåtfører må gjøre når båten skal ta seg inn til havarister under vanskelige forhold.

For en miljøbevisst nasjon som New Zealand er det også viktig at effektive dieselmaskiner utnytter drivstoffet godt. Ifølge Coastguard Mana vil dieselbåten slippe ut 35 prosent mindre CO2, sammenlignet med om den skulle hatt ordinære bensinmotorer.

OXE: Svensk dieselmotor på plass på den andre siden av jorden.
OXE: Svensk dieselmotor på plass på den andre siden av jorden.