TO BAK, ÉN FORAN: Edorado vender på plasseringen av foiler i forhold Candela, og har i tillegg to motorer i stedet for én.

Pengeinnsamling i gang for Candela-utfordrer

Nederlandske Edorado søker 1,75 millioner euro for å sette i gang produksjon av Edorado 8S

Publisert Sist oppdatert

Etter år med utvikling og testing tar det nederlandske verftet Edorado enda et steg mot realiseringen av sitt første kommersielle prosjekt. De søker nå 1,75 millioner euro for å iverksette produksjon av Edorado 8S – en foilende, elektrisk daycruiser.

Båten måler 27 fot og har ett deplasement på 1950kg. Topphastighet er oppgitt å være 38 knop, og ved 25 knop vil batteriet på 80kWh gi en rekkevidde på 40 nautiske mil. Med foilene nede vil båten stikke 135cm, men disse kan også trekkes inn og dypgangen blir da 45 centimer.

Fremdriften kommer fra det Edorado kaller et «twin-drive system», som har to elektriske motorer på 50kW som står på hver sin stamme. Foilen på hekken går som en bro mellom de motorstammene. Dette står i motsetning til Candela, som benytter singel motor montert på én stamme.

I likhet med Candela har Edorado utviklet sitt eget system for å kontrollere båten som de kaller ACS (Automatic Control System). Systemet vil eksempelvis kunne justere vinkelen på foilene opptil 100 ganger i sekundet.

AGGRESSIVE LINJER: Båten har mye av det samme formspråket som Candela, men kan sies å ha et skarpere uttrykk.
«LEISURE PAD»: Måten foilene er lagt opp på tillater en solseng på hekken, som Edorado kaller en «leisure pad». På Candela C-8 deler foilen denne i to.
GRUNNLEGGERNE: Giel Groothuis og Godert van Hardenbroek står bak Edorado, her står de foran en testbåt.

Det er ikke oppgitt hvor mange personer eller hvor mye last Edorado 8S er godkjent for, men i følge produsentens nettside vil båten ha CE merking C.

Pris er 350 tusen euro og hvis du betaler 1000 euro i depositum nå så kan du forvente leveranse våren 2023.