Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt
Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt
Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt
Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt
Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt
Masten røper at båten er godt utstyrt.
Tor A Svanes i førerstolen.

Høyteknologisk 35 år gammel stålbåt

Stålbåten «Misma» fra 1974 er en av de best elektronisk utstyrte båtene i havnen. Grunder Tor A Svanes av C-map har tatt båten til Kristiansand for å feire sin 60-årsdag.

Publisert Sist oppdatert

Vi treffer på eieren av stålbåten i gjestehavna i Kristiansand. Om bord har han fått de første gjestene, men han tar gladelig med Båtliv på en liten omvisning i den 52-fot lange båten med en lang historie. Eierne har vært mange, og Svanes kjøpte båten i 1998, og har utstyrt den mer enn noen av de tidligere eierne kan drømme om.

Styrhuset er et kapittel for seg selv. Båten har den tradisjonelle styreposisjonen, men har i tillegg fått et moderne sete med full kontroll på venstre armlene. Føreren sitter da og ser framover mot tre skjermer fra Simrad, to av dem på ikke mindre enn 20 tommer, beregnet for profesjonelt bruk. Skjermene kan dimmes for nattseilas. Og selvfølgelig, kartdataen er C-map, beregnet for det profesjonelle markedet. Svanes slår på skjermen og viser det detaljerte kartet og demonstrerer et par av mulighetene med et tastatur som han skyver ut. I tillegg til de store skjermene er det flere mindre skjermer, blant annet for autopilot og motorinformasjon.

– Mange følger ekstra godt med når båten kommer inn for å legge til, men de blir skuffet når de oppdager at den har trustere både i baugen og akter, forteller Svanes.

Båten, som er en Super Van Craft, kom ut fra verftet i Nederland i 1974. Deretter er den blant annet vært eid av kongelige i England.

– Den er derfor litt lenger enn standarden, forklarer Svanes. Han har prøvd å grave litt i båtens historie, og har ikke funnet ut så mye mer.

– Men noen røverhistorier har jeg kommet over, sier han.

Selv om båten er elektronisk overlegen forteller Svanes at han har forsøkt å holde den mest mulig original stand. Nylig har han skiftet hele dørken som var slitt ned.

I Norge har den hatt flere eiere. To av dem har henvendt seg til Svanes og satt i fra at de vil kjøpe båten om den skal selges igjen.