
Test - Brukt Minor 29 Oscar

Ekstremt lettsolgt
Minor 29 Oscar holder seg svært godt i pris. Og blant de særfinske styrhusbåtene er Minor 29 unik siden den kun ble levert med akselinstallasjon. Vi har testet et eksemplar 2003 med doble Yanmar-motorer.
Finske Minor, som ble produsert av familieselskapet Sarins Båtar Ab Oy i Østerbotten i Finland, ble startet av Edy Sarin allerede i 1967. I 2014 endret selskapet navnet på merkevaren Minor til Sargo som en markedstilpasning til voksende etterspørsel fra engelskspråklige land. I dag er det andre generasjon Sarin som driver båtprodusenten. Modellene er i likhet med Targa sine båter basert på en gradvis utvikling av den typiske «østersjøsnipan» med et lite styrhus akter, og Minor introduserte med styrhusbåten Minor 640 konseptet med walkaroundløsning og sidedører omtrent samtidig som Targa 25 kom på markedet på begynnelsen av 1980-tallet.

Minor 29 Oscar ble lansert i 1996 med lugar forut. I 1998 kom den også i en versjon med betegnelsen 29 LC (Long Cabin) som hadde lengre styrhus, og 29 DC (Double Cabin) med to lugarer - en forut og en akter. Begge versjonene hadde toalettrom under fordekk på styrbord side. Minor 29 kunne leveres både med og uten flybridge. Totalt ble det produsert cirka 60 båter av 29-foteren frem til 2007. Minor 29 Oscar ble faset ut av modellprogrammet 2003, og DC og LC-versjonene i 2007 da Minor 27 ble lansert.
FAKTA | |
PRODUSENT: | Sarins Båtar Ab Oy |
KONSTRUKTØR: | Edy Sarin og Sven Lindqvist |
BYGGEPERIODE: | 1996-2007 |
MODELLHISTORIE: | |
1996-2003: | Minor 29 Oscar |
1998-2003: | Minor 29 Long Cabin |
1998-2007: | Minor 29 LC |
VANLIGE MOTORALTERNATIVER | |
- ALTERNATIV 1: | Yanmar 6LP 315 hk |
- ALTERNATIV 2: | Volvo Penta TAMD 41 |
- ALTERNATIV 3: | 2xYanmar 4LH 160 hk |
GANGTID MOTORER: | 2300 |
PRIS SOM NY I 2003: | Ukjent |
TESTBÅT SIST OMSATT FOR: | 820 000 kroner |
NYTTIGE LINKER: | www.sargo.f |
BRUKTBÅTKONTRAKT: | www.batmagasinet.no |
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 8,7 meter |
STØRSTE BREDDE: | 3,0 meter |
VEKT TØRR BÅT: | 3 000 kg |
KAPASITETER | |
- DRIVSTOFF: | 350/500 liter |
- FERSKVANN: | 150 liter |
- SEPTIK: | 50 liter |
- VARMTVANN: | 22 liter |
Hva får du for pengene?
I skrivende stund, medio mars 2021, er det ingen Minor 29 til salgs på finn.no. Ifølge den norske importøren av Sargo-båtene er de helt umulig å få tak i for øyeblikket, og kundene beholder båtene lenge. Den nåværende eieren av vår testbåt kjøpte båten for cirka fem år siden for 850 000 kroner, inkludert en båthenger med antatt verdi på cirka 30 000 kroner. Han betalte dermed rundt 820 000 kroner for båten. Den høye prisen skyldes i hovedsak at båten er svært velutstyrt og påkostet, med blant annet full teakpakke, og er en av få Minor 29 som har doble motorer.

Høsten 2020 ble det solgt en Minor 29 med singel motor for 600 000 kroner, og i 2019 gikk en 2003-modell for 660 000 kroner. Da modellen ble lansert i Norge i 1996 kostet den cirka 600 000 kroner med en 200 hk Volvo Penta. I dagens marked er det derfor all grunn til å tro at denne båten er omsettelig for cirka 800 000 kroner.

For den prisen får man en meget velholdt båt med doble Yanmar-motorer på til sammen 320 hk og akselinstallasjon, noe som denne modellen er nokså alene om å kunne tilby i sitt segment. Båten har alt av utstyr, inkludert landstrøm, ankervinsj, baug- og hekkthruster, ny 4 kW dieselvarmer, nye batterier, full teakpakke, varmtvann, autopilot, kartplotter, radar og VHF. Navigasjonselektronikken er fra båten var ny og fungerer, men bør byttes. Antatt pris på en ny, tilsvarende pakke vil ligge rundt 100 000 kroner. Båten forøvrig er svært godt vedlikeholdt og interiøret bærer minimalt preg av bruk.

MOTOR OG FREMDRIFT | |
MOTORFABRIKAT: | Yanmar |
MODELLBETEGNELSE: | 4LH |
ÅRSMODELL: | 2003 |
DRIVSTOFFTYPE: | Diesel |
YTELSE HK: | 2x160 |
ANTALL SYLINDERE: | 4 |
MAX TURTALL IHHT PRODUSENT: | 3 300 omdr./min. |
MAX TURTALL I TEST: | 3 200 omdr./min. |
TYPE FREMDRIFT: | Akse |
ELEKTRISK ANLEGG | |
BATTERIBANK: | 2x140 Ah (forbruk) |
1x140 Ah (start) | |
LADESPENNING I VOLT FORBRUK: | 14,3 |
LADESPENNING I VOLT START: | 14,3 |
HVILESPENNING I VOLT FORBRUK: | - |
HVILESPENNING VOLT START: | - |
Bruksegenskaper
Minor 29 er robust bygde båter med ganske enkel teknikk. Strake aksler og ror og mekaniske dieselmotorer er lette å vedlikeholde og enkle å bruke til en relativt lav kostnad. Her smører man pakkboksene, bytte motorolje og anoder - og kjører.
Denne Minor-modellen ble kun levert i akselversjon med motorer fra Yanmar og Volvo Penta, hovedsakelig i singelinstallasjon. De fleste gikk med single Yanmar 6LP på 315 hk, mens vår testbåt er en av få som ble levert med to Yanmar 4LH på 160 hk hver. Disse er montert midtskips under dørken i styrhuset, og man har adkomst via luker i dørken som frilegger hele motorrommet.
Båten har et planende skrog med varierende V og planer når du kommer over 20 knop. De går mest økonomisk i 23-24 knop, og har en relativt markant planingsterskel.
Minor 29 Oscar er en styrhusbåt med stort styrhus og walkaroundløsning. Takket være sidedørene er båten svært funksjonell i bruk. Sammenlignet med Targa i tilsvarende størrelse er akterdekket relativt lite, men på fordekket er det god plass. I vår testbåt var det kun lugar under fordekket. Her er det full ståhøyde og to personer sover komfortabelt. Under fordekket er det også toalettrom med full ståhøyde. I tvillingversjonen DC er det også lugar under akterdekket med nedgang fra salongen.
I styrhuset er det en sosial salongløsning med tverrgående akterbenk i hele styrhuset bredde og to stoler i fartsretningen. Det kan monteres et bord på en søyle i dørken, og det er en liten byssemodul under passasjersetet på styrbord side. En ganske unik løsning i Minor 29 er plasseringen av førerposisjonen i senterlinjen. Akkurat denne løsningen er ikke helt ideell siden førerstolen ruver i styrhuset og gjør passasje gjennom styrhuset fra dekk til dekk litt besværlig.
NOEN MÅL I CM | |
STÅHØYDE | |
- STYRHUS: | 195 |
- TOALETT: | 182 |
- LUGAR: | 182 |
KØYEMÅL | |
- HOVEDKØYE: | 140x200 |
FART OG STØY | |
TESTET | |
MAX TURTALL: | 3200 |
MAX FART: | 28,0 knop |
MARSJFART: | 20,0 knop |
MAX STØY: | 82 dBA |
STØY VED MARSJFART: | 79 dBA |
Teknisk tilstand
• Plast
Overbygg og skrog er fint i plasten. Trenger kun en lett rubbing og polering etter vinteren.
• Motor og fremdriftssystem
Motorene er meget godt vedlikeholdt og i god stand.
• Skroggjennomføring/drenering
Skroggjennomføringer er i god stand.
• Lekkasjer/vannskader
Liten lekkasje fra dekk i motorrom. Årsak kjent. Ingen lukt.
• Elektronikk/elektrisk
Eldre Raymarine kartplotter, radar, VHF, autopilot. Navigasjonselektronikken bør oppgraderes.
• Interiør
Polstring, puter og treverk i meget god stand – knapt uten bruksmerker.
Båtmagasinets vurdering
Er du ute etter en båt med strake aksler og «Targa-konseptet», er Minor 29 omtrent det eneste alternativet på markedet. I DC-versjonen har man gode overnattingsmuligheter for en familie. Toalettfasilitetene er også fullgode, men kokemulighetene er begrenset dersom man vil på langtur. Minor 29 er en svært funksjonell og robust bruksbåt som man kan eie over lang tid med et svært begrenset verditap.
TEKNISK SJEKKLISTE | MINOR 29 OSCAR |
KONTROLLPUNKT | Tilstand i testbåt |
CE-MERKING: | OK |
MOTOR/FREMDRIFT | |
- SERVICER FULGT: | Ja |
- STARTER LETT: | Umiddelbart. |
- LYTT ETTER ULYDER: | Ingen. |
- STYRING: | Presis og fn. |
- MOTORSPAK: | Presis og smidig. |
GEAR: | Veksler fnt. |
FUKTSKADER: | Ingen. |
LEKKASJER: | En fra dekk i motorrom. |
SKROGGJENNOMFØRINGER: | I orden. |
ELEKTRISK ANLEGG: | I orden. |
LADESPENNING: | Tilfredsstillende. |
ELEKTRONIKK: | Av eldre årgang. |
PUTER OG POLSTRING: | Plettfritt. |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.