Strana boats

LAV PRIS: El-båten Strana er enkelt bygd for å kunne selges til en relativt lav pris. (FOTO: OCKE MANNERFELT)

Svensk el-båt med moderat pris

Med elektriske Strana har produsenten satt seg som mål å bli den nye folkebåten. Fremdriftteknologien kommer fra Tønsberg.

Publisert Sist oppdatert

Mens de fleste el-båter hittil har kostet vesentlig mer enn tilsvarende båter med tradisjonelle motorer, skal den svenske el-båten Strana være mer konkurransedyktig på pris. Bak prosjektet står Orust E-boats AB og designeren Ted Mannerfelt. Fremdriftsteknologien er norsk og kommer fra Seadrive i Tønsberg. I juli ble båten testet for å bevise at den kan gå hele Göta kanal på en lading. Seadrive er et pod-drev og kunden kan velge mellom ulike typer batterier, noe som påvirker prisen.

JOYSTICK: Strana styres med en enkel styrestikke på den lille konsollen mellom setene. (FOTO: OCKE MANNERFELT)

For å øke rekkevidden bygger Strana på samme prinsipper som de klassiske båtene til den kjente, svenske designeren CG Pettersson. Ifølge produsentens beregninger skal Strana kunne gå 200 nautiske mil på en lading med et 40 KWh batteri i 5 knops fart. Med redusert aksjonsradius kan marsjfarten ligge på 8-10 knop. Ifølge produsenten vil båten bli enkelt bygd, og fortrinnsvis med miljøvennlige materialer. Poden fra norske Seadrive inneholder motor, elektronikk og selve styringen. Båten styres med en joystick og man kan velge om poden skal skyve eller trekke båten gjennom vannet. I tillegg til litium-ion-batterier, vil den også være tilgjengelig med vanlig blybatterier.

Produsenten antyder at prisen vil være fra cirka 600 000 kroner, hvilket er en brøkdel av de fleste konkurrentene.

FAKTA: STRANA

Lengde i meter: 7,0

Bredde i meter: 2,25

Soveplasser: -

Motorer: 15 kW/20-40 kWh