Hycruiser 28

Norsk båt med hydrogen på tanken

Hycruiser 28 heter en norsk elbåt som skal sjøsettes neste år, og som skal ha rekkevidde på 180 nautiske mil.

Publisert Sist oppdatert

Den lange rekkevidden oppnås fordi Hycruiser 28 kombinerer hydrogen og batterier som energibærer. Båten har en toppfart på 15 knop. Med en marsjfart på ni knop har båten en driftstid på 20 timer og en rekkevidde på 180 nautiske mil, som tilsvarer distansen over Nordsjøen fra Bergen til Shetland. Båten er en såkalt konseptbåt under utvikling, og konstruktør er Øystein Jaer.

En brenselcelle omskaper hydrogenet til elektrisk energi som lader batteriene ved behov. På den måten fungerer brenselcellen og tankene som hydrogen «rekkeviddeforlenger» med produktnavnet HyRex (Hydrogen Range Extender), heter det i en pressemelding fra Henrik Torgersen i Zero Emission Yachting.

Driftssystemet til HyCruiser 28 er av typen «ladbar hybrid». De aller fleste båtturene starter fra en båtplass med strøm på land. En batterilader vil sørge for at HyCruiser28 starter disse turene med 30 kWh energi på batteriene. For de fleste båteiere vil mer enn 50 prosent av energibehovet i løpet av sesongen bli dekket av denne energien hentet fra strømnettet på land, hevder Torgersen.

600 000 båter på fossilt drivstoff

­–Etter en til tre timer med batteridrift, avhengig av hastigheten, aktiveres HyRex og lader batteriene, lydløst og med kun vann som utslipp. De fleste båteiere vil klare seg med tre-fire hydrogen fyllinger i løpet av sesongen, og hver fylling vil ta mindre enn ti minutter, sier Torgersen.

Omtrent 600 000 fritidsbåter går på bensin eller diesel her i landet. 120 000 er såkalte stor-utslippsbåter, og Torgersen mener HyRex blir alternativet når disse skal byttes ut i årene som kommer.

–Teknologiskiftet til el-drift i fritidsbåtene kommer til å gå langsomt i begynnelsen, og det kan ta noe tid før hydrogen infrastruktur kommer på plass langs kysten med tilfredsstillende dekning. Nå arbeides det med planer om å få mobile hydrogen fyllestasjoner. Dette er store varebiler som kan frakte og levere hydrogen der det er behov. Slike biler vil kunne levere hydrogen til fritidsbåter på en kaikant i en oppstartfase, sier Torgersen.

HyRex er resultatet av en utvikling som startet i 2016, da ZeroEmission Yachting AS spesifiserte og fikk levert et elektrisk, ladbart, diesel-hybrid driftssystem til seilbåten «Sara Charlotte». HyRex har blitt utviklet i et pilotprosjekt støttet av Klimaetaten i Oslo kommune, og er basert på den tekniske plattformen i «Sara Charlotte».

HyCruiser 28 spesifikasjoner:

Lengde 8,4 m

Bredde 2,4 m

Depl. 1450 kg

Elmotor 30 kW

Batterier 30 kWh

Hydrogen brenselcelle 15 kW

Hydrogen tanker 240 l (150 kWh)

Ferskvann 50 l Septik 50 l

Design: Øystein Jaer, Oslo