
Praktisk: Fendere

Heller svarte enn møkkete fendere
Hvite fendere blir møkkete bare de ser et bildekk på en brygge. Og vasking av fendere er en drittjobb: De er vanskelig å få rene, og blir møkkete igjen like fort. Så hvorfor ikke satse på fendere på som allerede er svarte?
Fendere med inngrodd skitt er ikke så vakkert. Hvert år vasker vi kulefenderne ombord, og etter å ha testet mange produkter fra sterke vaskemidler til magiske svamper, har vi fått ett favorittprodukt: Rengjøringsserviettene fra KMI Green.
Effektive
De såkalte Wipe & Shine serviettene fjerner lim, fett, olje, tjære og annen skitt utrolig effektivt, samtidig som de er skånsomme mot hendene. Vi stryker serviettene over fenderen, og det tar ikke mange minuttene å rengjøre en skikkelig inngrodd, stor kulefender. Serviettene etterlater et tynt fettlag på fenderne. Derfor lønner det seg å vaske dem med såpe etter rengjøring, og deretter behandle dem med en vannavvisende voks.

Vi har brukt plastfornyeren Bumper & Trim Gel fra Autoglym med godt resultat. Den er også fin å friske opp fenderlisten med. Likevel blir fenderne skitne igjen i løpet av noen uker. Et tips fra en leser satte oss på sporet av en mer permanent løsning.
Svarte fendere
Denne sesongen har vi derfor gått til anskaffelse av svarte kulefendere. Også de svarte kulene blir møkkete, men skitten synes ikke. Når de hvite kulefenderne blir litt slitt, etablerer dessuten skitten seg godt i gummimaterialet og er nesten umulig å få helt bort. Det problemet har vi ikke med de svarte fenderne.
Kulefendere får man i forskjellige størrelser. Vi valgte størrelsen A2, men den litt større A3-varianten er å foretrekke. Kulefendere tar litt plass ombord, men de er etter vår oppfatning de mest anvendelige – ikke minst når man ligger mot andre båter eller fjell.
