Bruktbåten: Windy 34 Khamsin

TIDLØS: Windy 34 Khamsin ble lansert i 2001, og senere oppgradert for å tåle Volvo Penta D6-motorene.

Imponerer fortsatt

Windy 34 Khamsin er trolig en av markedets harmoniske båter i sitt segment. I dag ligger prisen rundt 1,3 millioner for en femten år gammel båt.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere testet Windy 35 Khamsin da den var blitt oppgradert for å tåle Volvo Pentas D6-serie, og fullroste den den gangen. I dag, 19 år etter lanseringen, står vurderingen vår fra den gang fast: Kombinasjonen av layout, størrelse og ikke minst sjøegenskaper gjør denne Windyen til en harmonisk pakke som oppfyller mange ønsker og behov. 34 Khamsin er en komfortabel og sosial familieturbåt som er kompakt og letthåndtert, samtidig som den byr på bokomfort nok for en lengre overnattingstur. Når dette skrives medio juni 2020, ligger det tre 34/35 Khamsin ute på finn.no produsert mellom 2004 og 2007. Prisforlangende ligger i området 1,3 til 1,7 millioner kroner, og etter det vi erfarer får man i dagens marked tett oppunder prisforlangende.

Da båten ble lansert i 2001, var den bygget for Volvo Pentas nye KAD 300-motorer og het 34 Khamsin. Da de vesentlig tyngre D6-motorene kom på markedet noen år senere, ble båten forlenget til 35 fot og også lagt ut i bredden for å kunne bære den ekstra vekten. Vår testbåt hadde siste generasjon KAD-motorer, noe som gjør den noe rimeligere enn båtene som er levert med D6-serien. De relativt lette KAD 300-motorene kler båten godt. Den har tilnærmet ingen planingsterskel og er særdeles kompakt og stum i konstruksjonen. Den har et ekstremt velbalansert og harmonisk skrog, som nærmest savner konkurranse med hensyn til kjøreopplevelse og komfort i sitt segment.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER