Førsteinntrykk: Iron 767

IRON 767: En svært gjennomtenkt båt.

Byr på skikkelig opptur

Det hender ikke ofte, men iblant dukker det opp båter som overgår forventningene. Nye Iron 767 er en fulltreffer som vi har testet under tøffe forhold på den svenske vestkysten.

Publisert Sist oppdatert

Iron 767 har et av de beste skrogene vi har testet de seneste årene på en planende senterkonsollbåt. Båten går opp i plan på en imponerende måte allerede når man passerer 20 knop og den er svært stabil gjennom hele fartsregisteret. Iron 767 er en av få V-bunnbåter vi har kjørt som ikke krever trimplan. Årsaken til dette er fremfor alt bunndesignet, signert Ocke og Ted Mannerfeldt, som har lang erfaring med denne typen skrog. Kombinasjonen en konkav flate lengst akter (omtalt som delta pad), steglister og brede chine, gir en marginal planingsterskel.

Iron 767 er en åpen båt, men den har visse likheter med designerduoens styrhusbåt Ruptech 32. Bak Iron-prosjektet står den svenske importøren av Brig-RIB-ene. De ønsket å utvikle et eget båtkonsept med mange av de samme egenskapene som en RIB, men med større innvendig volum. Resultatet ble tre nye modeller, og i tillegg til 767 finnes også Iron 647 og Iron 707 i modellfamilien. Alle har glassfiberskrog med samme bredde og en bunnvinkel på hele 23 grader.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER