
Pakninger til KAD 40 og KAD 300

Tett på første forsøk
Flytende pakningsmasse har vært eneste alternativ for å tette rundt toppdekselet på Volvo Pentas KAD44 og KAD300-motorer.
Får man det ikke tett på første forsøk, må jobben gjøres på nytt. Nå har imidlertid et firma i Telemark laget en pakning som holder tett.
Det er en arbeidskrevende jobb å ta av toppdekselet på KAD-motorene, for eksempel ved ventiljustering. Alle dyserørene må demonteres før dekselet kan fjernes, og monteres tilbake når dekselet er på plass. Ifølge mekaniker Joakim Johnsen hos Wector Yachting AS blir det lett lekkasjer rundt toppdekselet når man bruker flytende tetningsmasse og ikke en fast pakning. Og eventuelle lekkasjer oppdager man først når deksel og dyserør er montert på plass igjen og motoren går. Da må jobben gjøres på nytt. Derfor har Wector Yachting AS på Stathelle fått laget en CNC-frest pakning i Nitrilgummi (NBR), som ifølge pakningsprodusenten Densiq er et svært oljebestandig materiale.

Denne pakningen punktfestes med lim på toppdekselet før dekselet monters på plass. Pakningen koster rundt 500 kroner og kan lett spare mekanikeren eller en nevenyttig båteier for mange arbeidstimer, irritasjon og kostnader siden pakningen gjør det langt enklere å få det tett rundt toppdekselet ved første forsøk.

Skreddersøm
Pakningsprodusenten Densiq på Herøya i Porsgrunn har spesialisert seg på blant annet skreddersøm av pakninger til industrien. Ståle Nilsen, som viser oss hvordan pakningen freses ut i løpet av sekunder, forteller at de i praksis kan lage pakninger til hva som helst. Og når pakningen først er digitalisert, er kostnaden for å få laget den lav. Densiq i Porsgrunn har allerede digitale maler til en rekke vanlige pakninger til Volvo Penta og Mercruiser-motorer, men også sjøvannspumper. I stedet for å kjøpe hele sett med pakninger, er mulighet stor for at Densiq har den ene pakningen som trengs.
Renoverer pumper
Sjøvannspumper til en større dieselmotor koster fort mellom 10.000 og 20.000 kroner. Densiq kan også glassblåse pumper og lage nye pakninger til en impellerpumpe for en brøkdel av prisen av en ny pumpe. Thomas Olsen har renovert en Jabsco-pumpe til en Volvo Penta, og prisen for jobben kom på rundt 1.500 kroner avhengig tetningsmateriale.

