Pakninger til KAD 40 og KAD 300

PUNKTFESTES: I stedet for flytende tetningsmasse, punktfestes den CNC-freste pakningen rundt toppdekselet.
PUNKTFESTES: I stedet for flytende tetningsmasse, punktfestes den CNC-freste pakningen rundt toppdekselet.

Tett på første forsøk

Flytende pakningsmasse har vært eneste alternativ for å tette rundt toppdekselet på Volvo Pentas KAD44 og KAD300-motorer.

Publisert Sist oppdatert

Får man det ikke tett på første forsøk, må jobben gjøres på nytt. Nå har imidlertid et firma i Telemark laget en pakning som holder tett.

Det er en arbeidskrevende jobb å ta av toppdekselet på KAD-motorene, for eksempel ved ventiljustering. Alle dyserørene må demonteres før dekselet kan fjernes, og monteres tilbake når dekselet er på plass. Ifølge mekaniker Joakim Johnsen hos Wector Yachting AS blir det lett lekkasjer rundt toppdekselet når man bruker flytende tetningsmasse og ikke en fast pakning. Og eventuelle lekkasjer oppdager man først når deksel og dyserør er montert på plass igjen og motoren går. Da må jobben gjøres på nytt. Derfor har Wector Yachting AS på Stathelle fått laget en CNC-frest pakning i Nitrilgummi (NBR), som ifølge pakningsprodusenten Densiq er et svært oljebestandig materiale.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS