Førsteinntrykk: X Shore Eelex 8000

FEIL: Under førerplassen er det to store, væskekjølte batteribokser. Under kablene på bildet sitter el-motoren. Kabelrotet skyldes at testbåten hadde en programvarefeil og feilsøkingen ble svært avansert.
KORK: Både dørk og dollbord er belagt med kork
FANCY: Setene ombord minner om kontorstoler. Med skinntrekk er de ikke like harde som tre, men hvordan sidestøtten er i 40 knop, er en helt annen sak.
VENTE: Mens ingeniørene arbeidet iherdig, slappet journalistene av i sola.

LOVER MYE, LEVERER LITE - I ALLEFALL FORELØPIG

ELBÅTEN X SHORE EELEX 800 SKAL KUNNE GÅ I 25 KNOP I TO OG EN HALV TIME. UNDER VÅR PRØVEKJØRING KLARTE VI FEM KNOP I FEM MINUTTER.

Publisert Sist oppdatert

Deretter satte tekniske problemer en endelig stopp for turen. Til tross for en dårlig start, er X Shore-prosjektet den mest interessante el-båtsatsningen så langt.

For et par år siden begynte kommersielle aktører å jobbe mer systematisk med ulike el-båtsatsninger. Fortsatt er dette et svært lite segment innenfor båtindustrien, men den mest storstilte satsningen så langt er det svenske prosjektet X Shore. Flere gründere har presentert ulike prosjekter, og vi har kjørt flere av dem. Alle har de det til felles at prisen er svært høy og rekkevidden kort. Ett unntak er Crescents el-drevne snekke som man får for rundt 300.000 kroner. Det er også et faktum at ligningen fart, motstand og aksjonsradius på grunn av batterikapasitet fortsatt ikke er løst av produsentene. Det er fortsatt slik at kun deplasementsbåter har en rekkevidde som kan sammenlignes med båter drevet av forbrenningsmotorer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER