Prøvekjørt: Cornish Diva 36, Landau 29 Continental og Liit

Engelske cocktailbåter

Båtliv har prøvekjørt tre engelske weekend-båter. De er lekre, annerledes og veldig britiske. Men det var en Diva vi ble forelska i.

Publisert Sist oppdatert

Vi har vært i England og prøvekjørt det engelskmennene liker å kalle ”gentlemens yachter”. Store og håndlagede båter som ofte lages etter spesifikasjoner fra kjøperne. Og det var der hun dukket opp. På de gamle, rike og satte menns arena kom hun seilende som divaer skal.

Cornish Diva 36

Fullkommen båt for både inne- og utedager.

RUNDE FORMER: De runde formene er gjennomført over hele båten. Dette øker den klassiske følelsen, og bruken av materialer øker følelsen av det gedigne.

Med sine 2 ganger 240 HK Yanmar diesel (testbåt), rette propellakslinger og nesa litt i sky, tar hun sjøene uten problemer. I motsetning til begge de andre båtene i denne prøvekjøringen ga hun ikke fra seg en lyd når sjøene traff baugen. Cornish Diva er klasset offshore B, og vi tok henne et godt stykke ut fra Falmouth i Sør-England, mot den engelske kanal, hvor sjøene kan være ganske krappe og ekle. Vi var så tøff med henne at midtveis i prøvekjøringen fikk vi beskjed om at ”This is not a racingboat, this is a gentlemans yacht”. Lite visste vel følget vårt at vi kom fra et land som liker tøffe damer, og at vi faktisk var kommet så langt i likestillingen at tøffe damer tåler mer enn gentle menn.

SKIPSFØLELSE: Lekkert og gedigent. Her kan du til og med brette ut et gammeldags sjøkart om du vil.
DOFASILITETER med avstemt belysning. Eget dusjhjørne med forheng øker bruksverdien på badet.
RUND SENG og rund salong.

CORNISH DIVA36

Lengde:11,1 meter
Bredde:3,1 meter
Vekt:6 tonn
Dypgående:0,95 m.
Tank:1200 liter.
Motorer:2x240 Yanmar diesel.
Tilbehør:Her følger det meste med. Alt av navigasjon er allerede om bord. Eget lydanlegg sørger for de fire tenorer overdøver motorbrølet om du går for halv maskin. Det er et imponerende trearbeid både utvendig og innvendig.

Billig? Det er det ingen divaer som er, og i Norge vil hun med tilpasset innredning, utstyr og HK avgift komme på nærmere 3 millioner kroner. Testbåten vår kostet like i overkant av 200 000 pund. Hun er utstyrt med et semi displacement skrog og ikke bygget for stor fart. Divaen trives best rundt 20 knop, og for de som ønsker å spare noen kroner, vil det ikke være noe problem å oppnå fin cruisefart med to 200 HK dieselmaskiner om bord.

BYSSA: Til og med mikrobølgeovnen er valgt med rundt vindu. Ellers holdes hele interiøret i lyst trevalg. Noe som gir økt størrelsesinntrykk om bord.

The Select Yacht Group i Cornwall har satset på å bygge en båt som skiller seg kraftig ut i mengden. Alle runde former er gjennomført både inne og ute. Mange i Norge vil nok mene den har for få sovemuligheter om bord, men dette er ikke en båt som er beregnet for røkla på tur. Dette er en dame som velger sitt mannskap med omhu, og det er ikke bokomfort til noe særlig mer enn to personer damens ellers så generøse barm. To personer bor luksuriøst, og ligger man til havn kan man godt invitere noen flere om bord til middag i skinnsalongen på akterdekket, eller til en drink og en sigar på teakbalkongen som egentlig er en gedigen badeplatform. Vi har lagt merke til at i flere og flere engelske såkalte Gentlemennsyachter bruker man mer og mer lokalt trevirke i innredningen. I Divaen var det lyst lønnetre som løftet oss ut av det mørke man er vant til fra mange historiske båter av denne typen. Både på toalettet og i byssa brukte man benkeplater i det nye materialet Corian. (stenetterligning i kunststoff). Man blir nesten blendet av lyset i denne båten. Til og med på «badet» er det lyst og relativt sett romslig. En egen dusjnisje med forheng utgjør størstedelen av rommet, og på grunn av forhenget virker det som mer plass enn det i hvirkeligheten er. Det gedigne preget blir understreket av den svarte men elegante skinnsofaen i sove og salongdelen. Dobbelsengen er opphøyet og ligger bak sofagruppen. Her kan man løfte til side to av putene så det blir en slags trappeavsats opp til dobbeltkøyen.

AKTER: Her øker man følelsen av akter (salongen) dekket ved å lage en stor badeplattform (balkong).

Utvendig er det fortsatt regnskogen som får dominere. Teak på dekk, dollbord og reling/skansekledning. På en del innvendige detaljer kombinerer man flere tresorter og skaper små kunstverk ut av fargespillet i treverket.

Divaen er godt utstyrt fra fabrikken, og det eneste vi mener mangler for å gjøre båten helt komplett er strømgenerator og kartplotter levert som originalutstyr. Mye på grunn av at byssa er elektrisk og derfor strømkrevende.

Skulle vi sammenligne denne båten med noe annet lekkert på kjøl må det bli Singaporeamerikaneren Eastbay38.

Landau 29 Continental

En herremann for vestlandet

Nok en «spesialitet» fra Select Yachts i Corwall. Produsenten liker å kalle også denne en gentlemansyacht, men her ender vi mer opp på utrykket Vestlandsbåt. Over vannlinjen har vi sette det meste før. Hemmeligheten til denne båten ligger under vannlinjen fra midten og bakover.

LANDAU 29: Meget spesielt skrog.
STOR OG LYS salong og god oversikt for skipperen.

LANDAU 29

Lengde:8,98 meter.
Bredde:2,90 meter.
Vekt:2540 kg.
Dypgående:0,89 meter.
Tank:350 liter.
Motorer:1x125 HK Yanmar, eller 1x240 HK Yanmar.
Pris:Cirka 105 tusen pund for minste motoralternativ. Cirka 112 tusen pund for største alternativ. Den leveres inkludert det meste av navigasjonsinstrumenter og VHF. Det er selvfølgelig hydraulisk styresystem og store holdingtanker for både ferskvann og toilet. Båten er klasset offshore B.

Sett bakfra ligner den på en trimaran, og forholdsvis flat. Dette gir båten V-bunnens fordeler foran, og trimaran skrogets bredde og store stabilitet bak. Så langt vi kjenner til er dette den eneste båttypen i verden, sammen med sine mindre søsken på 20 fot som har dette skroget. Denne spesielle formen er også med på å minske bensinforbruk og båten løfter seg lettere i plan. I forhold til sin mye vakrere storesøster blir det mer trikkefølelse i Landauen, noe som ble forsterket av den stabile trimaranløsningen. Den svingte uten følbar krenging overhode (nesten litt rart). Dette er en båt vi gjerne skulle ha sett på en test under virkelig tøffe Vestlandsforhold.

SKJERMET: Egen soveavdeling.

Innvendig hadde den standardløsningen med sittegruppe bak førerplass, og byssa langs skottene på babord side når du kommer inn i båten. Det er standard akterdekk med plass til to campingstoler og et lite bord. Fint og fiske fra, men ingen plass å invitere til slektsstevne på. Den har høy reling som gjør at det er trygt å bevege seg rundt båten, også for barn. Overbygget på denne båten gjør at den i sjøen faktisk ser litt mer statuspreget ut en mange av sine slektninger fra Vestlandet. Verftet jobber nå med en åpen gårundtversjon og en ren konsolløsning for dette skroget.

Liit

LIIT mye whiskyfaktor

Der er det virkelig høy Whiskyfaktor. Det klirrer fra krystall i det vi presser gasshendelen mot maks. LIIT er det nærmeste vi kan komme en håndbygget gentlemans båt. Her handler det om ren dagsturbåt med mulighet til å sove på sofaene i hovekabinen. Men det oser desto mer av lange og hyggelige lunsjer og middager med venner og foretningsforbindelser om bord i denne miniyachten.

HØY WHISKYFAKTOR: Båtbygger Dave Cockwell var ikke tung å be om en testrunde i barskapet.

LIIT

Lengde:9,85 meter.
Bredde:2,96 meter.
Vekt:5,18 tonn.
Dypgående:0,75 meter.
Tank:290 liter.
Motorer:2xYanmar 125 hk.
Utstyr:Alt av navigasjons- instrumenter er inkludert, også autopilot.Bysse med moderne keramisk dieselkoker. Mikroovn, grill og kjøleskap til isbitene. Elektrisk toalett. Landstrømsanlegg og et intelligent ladesystem til båtens batterier.

–Tradisjon og vakre linjer, treverkets holdbarhet og ikke minst viktigheten av å holde trebåtbyggerfaget i hevd er vår lidenskap, sier Dave Cockwell, mannen bak denne perlen av en klassisk båt.

PASS PÅ: Skulle døra til doen fyke opp, sitter du rimelig uskjermet til.

Når sant skal sies hadde Båtliv opptil flere kommentarer på ting som ikke stemte eller virket uferdig med denne båten. Til unnskyldning skal det sies at verftet foreløpig bare hadde bygget denne ene utgaven til en privatkunde foreløpig. Blant annet var det umulig og få plass til knærne mellom styreposisjon og skippersete. Vi synes også det var merkelig at byssa var plassert langt inne, og i den mørkeste delen av båten. At du følte at du satt på en trone når du entret toalettet helt fremme i forpiggen, ble forklart med at det var slik eieren ønsket båten, og slik fikk han det.

TRANGT: Her var det ikke plass til testknærne over hodet. Ny stol eller total omarbeiding av stolplasseringen forlangte vi

På vår lille turne rundt i Cornwall har vi sett en klar utvikling på at flere og flere bruker lysere tresorter og gjerne lokalt treverk i sine båter. I denne var Cornwall furu brukt i både dørk og store deler av innredningen. Selve skroget er et trelaminat og lukket med Epoxy både innvendig og utvendig, og deretter påført spesiallakk kalt Awlgrip. Dette gir en glassaktig og vakker skrogoverflate. På lik linje med divaen er også dette en tung semi-dispalcement båt. Den liker seg best rundt 15 til 17 knop, men de to Yanmarmotorene på 125 HK hver, tok henne opp i like over 20 knop på maks. Her er det selvfølgelig rette aksler og god stabilitet som gjelder. Den er priset til cirka 200 tusen pund, men prisen avhenger selvfølgelig av de spesifikasjoner som ligger hos hver enkelt kunde.