PÅ TOKT: Den ubemannete båten i fint driv ut fra Damsgårdssundet.

Fjernstyrt fjordovervåking

En førerløs, utslippsfri båt passer på fjordmiljøet i Bergen når det ryddes opp i gamle synder.

Publisert Sist oppdatert

I snart femten år har det pågått et enormt arbeid med rense havneområdene rundt byens sentrum for tungmetaller og miljøgifter. Planen er å fjerne synlig skrot for deretter å mudre og tildekke sjøbunnen. Disse tiltakene er for en stor del gjennomført på Puddefjorden vest for bykjernen, men særlig i det smale Damsgårdssundet og i nesten helt innelukkede Store Lungegårdsvann ligger det fortsatt store avleiringer fra generasjoner med skipsbygging og industri, samt sykehus- og kloakkutslipp. 

FJERNSTYRT: Denne ubemannede, elektriske båten brukes til å overvåke opprydningsarbeidene i havneområdene som omkranser Bergen sentrum.

Mudrings- og tildekkingsarbeidet må overvåkes permanent. Dette har tradisjonelt skjedd med bemannede, bensindrevne båter, men oppstartsselskapet Nordic USV satser på førerløse, elektriske båter for å kartlegge miljødata langs kysten. 

– Her har vi en batteridrevet og ubemannet båt som kan gjøre samme jobben både mer effektivt og bærekraftig, sier Bjørn Christian Kvisvik. Han er prosjektleder i det rådgivende ingeniørselskapet COWI og mener båten rett og slett gir mer data for pengene når henter inn informasjon om mengden partikler i vannet, samt temperatur og saltinnhold.

KONTROLLROM: Operatøren kan sitte lunt og godt på et kontor, skjermet for Bergens beryktede regnvær med vind fra alle kanter.

Målet til Nordic USV er nå å tilby tjenester langs hele kysten og bygge en flåte med båter som kan benyttes av alle som ønsker å samle inn miljødata. Med de førerløse båtene vil man kunne få full oversikt over aktiviteten med logging av GPS. Samtidig kan miljørådgiveren følge med på det hele fra kontoret og dermed slippe å være utendørs i vestlandsværet, skriver firmaet i en pressemelding.

– Løsningen sparer kunder for tid, penger og miljø, og løsningen er fleksibel, sier Nordic USV-gründer Sander Henriksen.