Forbruker

RØMMER: Eierne rømmer og båtene synker. Derfor kan det koste hundrevis av tusen kroner å heve, transportere og destruere en gammel båt, sier Ketil Svelland på Kambo Marina.
RØMMER: Eierne rømmer og båtene synker. Derfor kan det koste hundrevis av tusen kroner å heve, transportere og destruere en gammel båt, sier Ketil Svelland på Kambo Marina.

Overlater miljøbombene til det offentlige

Kommunene tar regninger i millionklassen for å bli kvitt båtvrak fra offentlige brygger og lokalt farvann, selv med kjent navn på blakke eiere som har stukket fra ansvaret sitt. Tiden er moden for panteordning også for store båter, sier en aktør som håndterer miljøbombene hver dag.

Publisert

At sjøen er gravplass for utslitte båter er kjent, men ikke omfanget. Ikke tvil på at det er uhyggelig mange. Stadig nye blir avdekket. I tillegg kommer de mange «dødssyke» som ennå ikke er senket ned på havets bunn og som gjerne finnes langs en kommunal brygge eller i en bøye for å ende sine dager, mens eierne har forduftet. Eiere ønsker alt annet enn en verdig avskjed med slike farkoster og rømmer så fort de kan, mens miljøbomben - og regningen – blir overlatt til det offentlige. Kanskje ikke så rart? Frivillig transport og levering til destruksjon er svindyrt, ofte flere hundretusen kroner.

Håndterer 1 000 tonn i året

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER