Når temperaturen stiger

MEKANISK RENS: Om ikke kjemikaliene gir ønsket resultat, må man demontere og splitte varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler. De enkelte kjølerne må renses for avleiringer i kjølerørene. Så må alt monteres sammen igjen med et komplett sett med nye O-ringer.
MEKANISK RENS: Om ikke kjemikaliene gir ønsket resultat, må man demontere og splitte varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler. De enkelte kjølerne må renses for avleiringer i kjølerørene. Så må alt monteres sammen igjen med et komplett sett med nye O-ringer.

Føre var med rens av kjølesystem

Mange av oss står foran årets langtur og vil merke at motortemperaturen øker når motoren belastes hardt. Kjøleproblemer oppstår gjerne over tid – og dukker opp når det passer dårligst. Dette er løsningene dersom du oppdager en gradvis temperaturøkning på motoren.

Publisert

I 2016 – etter rundt 800 timers driftstid – begynte motortemperaturen på vår Volvo Penta D6-370 å stige. En grundig mekanisk rengjøring av systemet var nødvendig, og siden har motoren hatt riktig temperatur på 85 grader uavhengig av belastning. Denne våren har motoren passert 2100 driftstimer, og vi ser at problemet gradvis kommer tilbake når vi belaster motoren hardt. Ved marsjfart er temperaturen normal og fin, men når motoren får full eller tilnærmet full belastning, øker temperaturen opp mot 90 grader.

To muligheter

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER