Når temperaturen stiger
MEKANISK RENS: Om ikke kjemikaliene gir ønsket resultat, må man demontere og splitte varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler. De enkelte kjølerne må renses for avleiringer i kjølerørene. Så må alt monteres sammen igjen med et komplett sett med nye O-ringer.
(FOTO: ATLE KNUTSEN).
Føre var med rens av kjølesystem
Mange av oss står foran årets langtur og vil merke at motortemperaturen øker når motoren belastes hardt. Kjøleproblemer oppstår gjerne over tid – og dukker opp når det passer dårligst. Dette er løsningene dersom du oppdager en gradvis temperaturøkning på motoren.
I 2016 – etter rundt 800 timers driftstid – begynte motortemperaturen på vår Volvo Penta D6-370 å stige. En grundig mekanisk rengjøring av systemet var nødvendig, og siden har motoren hatt riktig temperatur på 85 grader uavhengig av belastning. Denne våren har motoren passert 2100 driftstimer, og vi ser at problemet gradvis kommer tilbake når vi belaster motoren hardt. Ved marsjfart er temperaturen normal og fin, men når motoren får full eller tilnærmet full belastning, øker temperaturen opp mot 90 grader.
To muligheter
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER