MR.MERCURT: Dag Rudstrøm har lidenskap for raske båter og Mercury-motorer.
MR.MERCURT: Dag Rudstrøm har lidenskap for raske båter og Mercury-motorer.

Mister Mercury i Kragerø

På et småbruk i kragerøskjærgården dyrker Dag Rudstrøm(66) sin interesse for raske båter og Mercury-motorer. Lidenskap og et utpreget samler-gen har ført til en enorm samling av klassikere og rariteter som ville vakt oppmerksomhet på et hvert museum. I båtmiljøet kalles han bare Mr. Mercury.

Publisert Sist oppdatert

Da Dag Rudstrøm stilte opp i Arendal Poker Run med sin Magnum 1967 replika med fire tidsriktige Mercury Kiekhaefer motorer stjal han oppmerksomheten fra de langt større og raskere båtene. Blant beundrerne var Båtmagasinets utsendte reporter og da vi fikk invitasjon til å komme hjem til selveste Mr. Mercury, måtte vi selvsagt takke ja.

MERCURY TEAM: Team Rudstrøm Racing samlet foran Linge-juvelene på Bærøy. Fra venstre foran; Mekaniker Sverre Sandåker, junior-mekaniker August Hansen Lier, katten Mercury og Dag Rudstrøm. Fra venstre bak: Båtfører Knut Helmer Feltstykket, Dags mor Ingrid Helleseng og dags kjæreste Line Hilt Jørgensen.
MERCURY TEAM: Team Rudstrøm Racing samlet foran Linge-juvelene på Bærøy. Fra venstre foran; Mekaniker Sverre Sandåker, junior-mekaniker August Hansen Lier, katten Mercury og Dag Rudstrøm. Fra venstre bak: Båtfører Knut Helmer Feltstykket, Dags mor Ingrid Helleseng og dags kjæreste Line Hilt Jørgensen.

Så kom dagen og vi sto på brygga i Kragerø og ventet på skyss over til øya der Rudstrøm holder til. Det var sommer og mye trafikk på fjorden, men en Fjordling tråklet seg fram mellom sommergjestene med stødig kurs for oss som ventet med kamerautstyr og store forventninger. Til rors sto en kvinne iført Mercury racing-jakke og raske solbriller. Hun ønsket oss velkommen samtidig som hun erfarent la båten til, og en ung gutt hoppet i land. Det var Dags mor, Ingrid Helleseng (83) og junior-mekaniker August Hansen Lier (16) som var kommet for å hente oss.

RASKE SOLBRILLER: Dag Rudstrøms mor, Ingrid Helleseng (83), henter oss med Mercuy-jakke og solbriller – i en Fjordling.
RASKE SOLBRILLER: Dag Rudstrøms mor, Ingrid Helleseng (83), henter oss med Mercuy-jakke og solbriller – i en Fjordling.

Team Rudstrøm Racing

Etter en kort båttur var vi framme på Bærøy, og på en gård med panoramautsikt mot Kragerø ble vi møtt av Dag og resten av racing teamet Rudstrøm.

– Dere må hilse på vår sjefsmekaniker Sverre Sandåker. Han driver Seaside Marina i Sandefjord og har nå flyttet til Bærøy og bor i nabohuset. Så har vi vår eminente båtfører Knut Helmer Feltstykket som bor i Tvedestrand. Min kjæreste Line Hilt Jørgensen som er møbelsnekker og tar seg av interiør og lakkering. Min mor har dere allerede møtt, hun har kanskje den viktigste jobben med catering, og er en racer på symaskin. Og sist, men ikke minst vår unge og lovende mekaniker, August.

KLENODIE: Dag Rudstrøm og Sverre Sandåker utenfor Møkkalasset ved Tvedestrand i Aronow-båten «Honey Bare».
KLENODIE: Dag Rudstrøm og Sverre Sandåker utenfor Møkkalasset ved Tvedestrand i Aronow-båten «Honey Bare».

Noen nærmere presentasjon av Mr. Mercury får vi ikke, så vi forsøker oss på noen personlige spørsmål for å bli litt bedre kjent med mannen bak hederstittelen. Men noen svar får vi ikke. Som en dreven politiker fører han samtalen over på båtene som står foran oss. Og det er en imponerende samling, så vi lar oss begeistre der Dag viser oss rundt blant noen av Fjord-båtene i samlingen. At Dag har en svakhet for Herman Linges konstruksjoner, er tydelig. Her står Fjordling-klassikere med tidsriktige Mercury-motorer på rekke og rad. Bakerst står de største båtene 21 HT og 21 Sport, etterfulgt av 17 HT og 17 Sport. En orange 17 HT med et monster av en Mercury 300 XS lyser mot oss.

REPLIKA: Båten er bygget som en replika i Sverige, men på hekken sitter det hele fire renoverte 1250 BP motorer som hver yter 150 hk og som skal gi en toppfart på rundt 70 knop.
REPLIKA: Båten er bygget som en replika i Sverige, men på hekken sitter det hele fire renoverte 1250 BP motorer som hver yter 150 hk og som skal gi en toppfart på rundt 70 knop.

- Disse båtene ble bygget for 60 hester for femti år siden, men med litt forsterkninger og større motor kommer de opp mot 80 knop, da føler du at du lever!, forteller Dag entusiastisk. Det Dag ikke forteller, er at han er tre ganger verdensmester i denne klassen og regjerende verdensmester sammen med tidligere skihopper Anders Jacobsen med akkurat denne båten. Omvisningen fortsetter med Fjordlingens lillebror, Veslingen, og den 16 fot lille båten har Dag valgt å pare med en rekkesekser fra Mercury. Sist, men ikke minst står en blå Fjord Sport fra 1963, Linges første konstruksjon for Fjord.

SJELDEN: En Fjord Popular fra 1960 med en West Bend Silver Shark-motor inngår i samlingen til Rudstrøm.
SJELDEN: En Fjord Popular fra 1960 med en West Bend Silver Shark-motor inngår i samlingen til Rudstrøm.

Dag er et oppkomme av kunnskap om båtene i samlingen og ikke minst motorene, men når vi spør om hva det er som er så spesielt med Linges konstruksjoner og Mercury, må han ta en liten tenkepause før han svarer.

STASELIG: En Mercuy 78 A på 70 hk var i sin tid verdens sterkeste utenbordsmotor.
STASELIG: En Mercuy 78 A på 70 hk var i sin tid verdens sterkeste utenbordsmotor.

– Det er jo vanvittig gode båter med både farts- og sjøegenskaper. Samtidig som de er artige å kjøre, er de en viktig del av den norske båthistorien og kulturarven som det er verdt å ta vare på. Jan Herman Linge var kanskje den fremste båtdesigneren vi har hatt i Norge i nyere tid, og hans båter har fått en renessanse i både Sverige og Norge med nærmest kult-status. Når det gjelder Mercury har de alltid vært den foretrukne fabrikanten i racing-miljøet, og sånn har det vært her også. Dessuten er det ganske praktisk å holde seg til én fabrikant når det gjelder verktøy og reservedeler, for disse motorene kjøres hardt og det krever en del skruing for å holde de i topp stand.

Mr. Mercury

Etter omvisningen forsøker vi igjen å finne ut hvem som skjuler seg bak Mr. Mercury, og denne gang kommer teamet oss til unnsetning.

- Dag vokste opp her på øya med en far som båtbygger, så interessen for båt har nok alltid vært der. Da han begynte på skolen kjørte han egen båt til Kragerø, og med en fem år eldre bror (Bjørn) som også skulle på skolen, ble konkurranseinstinktet tidlig vekket. Det ble fort pinlig å bli hentet av mor når motoren stoppet, så da måtte de tidlig lære seg å skru og siden har det meste dreid seg om båter og motorer. Avslører mor Ingrid.

FØRSTE MERCURY: I verkstedet viser August frem det som trolig er den første Mercury-motoren som ble solgt i Skandinavia, en 3,2-hester fra 1946.
FØRSTE MERCURY: I verkstedet viser August frem det som trolig er den første Mercury-motoren som ble solgt i Skandinavia, en 3,2-hester fra 1946.

Sverre hiver seg på og forteller om en tid da Dag og broren Bjørn preget sporten både nasjonalt og internasjonalt med verdensrekorder og prestisjetunge titler.

– Det ble sånn at konkurrentene så litt fram til at de skulle gi seg for de ble lei av å konkurrere om andre og tredje plasser, forteller mekanikeren.

Kjæresten Line vil også bidra.

– For å forstå Dag må du bli med inn en tur. Vi er ikke en typisk A4 familie, sier hun lett oppgitt og slår ut mot armene. I stua står Mercury klenodiene oppstilt som kunstverk langs veggene. En motor har fått nytt liv som klesstativ og bilder fra en lang racing karriere pryder veggene. – Vi skulle på bilferie til Lofoten i sommer, men det var egentlig et påskudd for å hente en gammel Fjordling i Bodø. Det krever lidenskap for å kjøre 300 mil i bil for en hente en båt. Selv katten vår bærer preg av Dags kjærlighet for motorer og heter selvsagt, Mercury.

VERDENSMESTER: Dag Rudstrøm er regjerende verdensmester sammen med tidligere skihopper Anders Jacobsen med denne Fjordling 17 HT med et monster av en Mercury 300 XS.
VERDENSMESTER: Dag Rudstrøm er regjerende verdensmester sammen med tidligere skihopper Anders Jacobsen med denne Fjordling 17 HT med et monster av en Mercury 300 XS.

- Det får være nok, erklærer Dag og reiser seg demonstrativt og tydelig brydd av oppmerksomheten rundt hans person.

– På tide og se på litt mer båt!

Vi lar den beskjedne båtentusiasten slippe med det, og tenker at det er greit med litt mystikk rundt en mann som er kjent som Mister Mercury.

Ikke et museum

På gården til Dag er det flere driftsbygninger og de er alle fylt med båter og motorer, noen i deler, mens andre er ferdig restaurerte og klare for sjøen. For selv om det er museumskvalitet over mange av båtene, mener Dag at båter hører hjemme på vannet, men han låner gjerne bort noen båter til museer og utstillinger nå og da.

- Denne må du se, sier Dag og trekker fram en Fjord Popular fra 1960.

– Dette var en av de første båtene til Fjord Plast som senere ble Fjord og med en nypris på 3400 kroner en eksklusiv båt. Den kom i tre utgaver, en uten dekk, en med plast-dekk og denne med mahogni-dekk, forklarer Rudstrøm.

ENESTÅENDE: Junior-mekaniker August Hansen Lier er det yngste medlemmet i teamet, her ved siden av en Mercury Mark 75 – verdens første rekke-sekser utenbordsmotor.
ENESTÅENDE: Junior-mekaniker August Hansen Lier er det yngste medlemmet i teamet, her ved siden av en Mercury Mark 75 – verdens første rekke-sekser utenbordsmotor.

I en hall full av Mercury motorer står Fjord-båten for unntaket og har en West Bend Silver Shark-motor.

Dag tar meg med fra det ene verkstedet til det andre, og da jeg tror vi har sett alt, kommer August for å hente oss. Vi skal på andre siden av øya hvor det venter flere båter. Jeg har for lengst mistet oversikten over hvor mange båter Dag har i sin samling, og jeg mistenker at han selv ikke helt har tellingen heller. På andre siden av øya ligger Dags barndomshjem og her er ytterligere to driftsbygninger fulle av båter og motorer.

- Denne er litt morsom. Det er den eldste Mercury-motoren jeg har og trolig den første modellen som er solgt i Skandinavia. Det er en 1946-modell med 3,2 hester. Junior, kan ikke du holde den opp så vi får et bilde, og August som er Dags høyre hånd stiller villig opp som modell for Båtmagasinets fotograf mens Dag holder seg i bakgrunnen.

Nytt prosjekt

Tilbake på gården til Dag drister vi oss til et spørsmål om en båt vi skimtet i en hangar tidligere på dagen.

- Jeg tenkte vi skulle la den ligge da det er et nytt prosjekt, men dere kan jo ta en titt når dere er her.

Så bærer det av sted igjen, på veien passerer vi en av Kjell Inge Røkkes første konkurransebåter og flere skrog ligger dekket under presenninger. Fremme i hangaren er det sjefsmekaniker Sverre som tar ordet.

- Dette er vår nye Poker Run-båt, men det gjenstår en del arbeid som du ser. Det er en amerikansk MTI 44 som skal få tilbake sin fordums prakt. Katamaranen hadde tidligere en topphastighet på 120 knop, men med to nye 1000 pluss-hesters motorer tror jeg vi kan oppnå 150 knop. Arendal Poker Run har 10-års jubileum neste år og det hadde vært moro om vi kunne få den klar til det, men det er nok mest realistisk å håpe på sjøsetting i 2023, forteller Sverre.

STORT PROSJEKT: Sjefsmekaniker Sverre Sandåker foran teamets nye Poker Run-båt - en amerikansk MTI 44 som tidligere hadde topphastighet på 120 knop, men som med to nye 1000 pluss-hesters motorer forventes å oppnå 150 knop.
STORT PROSJEKT: Sjefsmekaniker Sverre Sandåker foran teamets nye Poker Run-båt - en amerikansk MTI 44 som tidligere hadde topphastighet på 120 knop, men som med to nye 1000 pluss-hesters motorer forventes å oppnå 150 knop.

Mens vi er inne på Arendal Poker Run, må vi spørre om båten Dag og Sverre stilte med i årets Poker Run, og som førte til at vi ble invitert til Team Rudstrøm Racing, nemlig Magnumbåten «Honey Bare».

Magnum 1967

- «Honey Bare» er en Magnum 1967 replika designet av legenden Don Aronow, en fargerik amerikaner som i stor grad preget det internasjonale racing-miljøet i flere tiår både som designer, båtbygger og båtfører. Etter å ha startet og solgt Formula Marine og Donzi Marine, ble Magnum Marine etablert i 1967 og «Honey Bare» så dagens lys. Med denne båten vant Don sitt første verdensmesterskap og «Honey Bare» ble den første båten til å vinne en VM-tittel med påhengsmotor, men så var den også utstyrt med hele tre Mercury motorer. Senere ble det gjort plass til enda en Mercury Kiekhaefer motor, slik som på vår båt, forteller Dag.

Don var en rastløs sjel og solgte også Magnum Marine for å etablere Cigarette Boats, som han ble verdensmester med for andre gang på tre år. De raske Miamibåtene ble svært populære og Don solgte båter til berømtheter som Sjahen av Iran, Malcolm Forbes, George Bush og Lyndon B. Johnson. Men det var ikke bare finansfolk og den politiske elite som la sin elsk på båtene til Don. Narkotikasmuglere så fort potensialet i båtene, og Don fikk inn en rekke bestillinger med spesielle krav til skjulte rom. Det blir hevdet at 40 prosent av markedet til Cigarette Boats besto av narkosmuglere som betalte kontant, og Dons befatning med det kriminelle miljøet ledet fram hans tragiske død i 1987. Dette var i en tid med sterk rivalisering i båtbransjen og det var lite populært at kystvakta og tollvesenet dukket opp på kundelisten til Cigarette. Don leverte nå båter til begge sider og det ble sagt at han solgte de raskeste båtene til de kriminelle, men da Don designet katamaranene USA 39 og lillesøsteren USA 27 for myndighetene, var rollene snudd. Don ble skutt på åpen gate utenfor fabrikken og med Don døde også Miamis posisjon som sentrum for verdens powerboat produksjon.

FØLGEBÅT: Dag Rudstrøm har også en egen følgebåt når Team Rudstrøm Racing er i aksjon, en MOB-båt fra Norsafe i Arendal.
FØLGEBÅT: Dag Rudstrøm har også en egen følgebåt når Team Rudstrøm Racing er i aksjon, en MOB-båt fra Norsafe i Arendal.

- Don deltok to ganger i båtrace i Sverige og en av Magnumbåtene skal ha blitt igjen og befinner seg i dag trolig på Nesodden. Jeg kjøpte «Honey Bare» i Sverige for to år siden og kan ikke ta æren for den prestasjonen det er å gjenskape en slik båt med hele fire originale Mercury Kiekhaefer motorer. Båten er en replika, men så autentisk som overhodet mulig. Det er Jörgen Lundén, en kjent motorbåtentusiast og Mercuryforhandler i Gävle, som har lagt ned utallige timer på å perfeksjonere dette smykket som med sine fire 1250 BP motorer som hver yter 150 hk skal ha en toppfart på rundt 70 knop, forteller en tydelig stolt båteier før sjefsmekaniker og co-pilot Sverre bryter inn:

– Jeg har kjørt mye båt, men maken til opplevelse som å kjøre denne har jeg ikke vært med på. Det må være det gøyeste jeg har gjort i båt, men neste gang må vi huske å ha med ørepropper for det bråker noe så infernalsk og øresusen etter Poker Run ga seg ikke før dagen etter, avslutter Sverre Sandåker med et smil, audiensen er over og mamma Mercury skysser oss over fjorden igjen.

IKKE A4: I stua hjemme hos Dag Rudstrøm er det få møbler, men mange motorer: Fra venstre Mark 58 A(1961), 1100SS (1967), Mark 78 A (1959), 10XX (nummer 1 av 15 produserte motorer), Formula 1EP (produksjonsnummer 1 av Formula-motorene), og Mark 75 fra 1957.
IKKE A4: I stua hjemme hos Dag Rudstrøm er det få møbler, men mange motorer: Fra venstre Mark 58 A(1961), 1100SS (1967), Mark 78 A (1959), 10XX (nummer 1 av 15 produserte motorer), Formula 1EP (produksjonsnummer 1 av Formula-motorene), og Mark 75 fra 1957.